ANWB test Beste Ebike 2024 🏆

ANWB test beste ebike 2024

– Update: 24 mei 2024 –

Vorig jaar zagen ze bij die ANWB-test belangrijke dingen over het hoofd, zoals het type sensor. Maar ook bij de nieuwe ANWB-test Beste Ebike 2024 kan je veel kanttekeningen plaatsen. Okee, welke dan allemaal?

Ze kijken om te beginnen alleen naar damesfietsen, oftewel doorstapframes. Als ontwerper vind ik dat vreemd, omdat een driehoekframe altijd sterker en lichter is, en beter stuurt met een betere wegligging. Heb je wel eens een racefietser (M/V) op een damesframe gezien? I rest my case…

Verder kijken ze uitsluitend naar een middenmotor. Maar een voorwiel- of achterwielmotor heeft ook zeker zijn voordelen. Ik wil bijvoorbeeld juist liever géén middenmotor (zie de nadelen daarvan in dit vorige artikel).

Dan het gewicht. Een lichte fiets is altijd wendbaarder, fijner en makkelijker in gebruik, zuiniger met energie dus met een groter bereik en makkelijker te versnellen, dus met een hoger koppel. Gewicht is gewoon belangrijk. Dus waarom zou een zware fiets van DERTIG KILO dan winnen? Je hebt al ebikes van 15 kilo…

Er wordt in de test zelfs beweerd dat het hoge gewicht bijdraagt aan de veiligheid, omdat de fiets dan stabieler aanvoelt. Als ontwerper en fanatiek fietser ben ik het daar niet mee eens: een goede lichte fiets remt beter met dezelfde remmen, versnelt beter met dezelfde kracht en is wendbaarder met dezelfde bestuurder.

De winnaar dit jaar is een CUBE met een derailleur – maar dat is niet per se beter. Dat vergt meer onderhoud en dat is fragieler vanwege kabels en dunnere ketting. Zeker met een middenmotor, die zo’n ketting zelfs kapot kan trekken, samen met jouw beenkracht. Dat heb ik al vaak gezien bij huurfietsen.

Op dure luxe ebikes zit er altijd een onderhoudsvrije riem in plaats van een ketting. En als je versnellingen wil is de traploze automatisch schakelende Enviolo het neusje van de zalm nu.

En dan de prijs: die winnaar kost €3400. Dat vind ik duur. Een goede ebike met derailleur heb je ook al voor de helft. En voor €3400 heb je ook al top-ebikes met riemaandrijving en Enviolo.

Of de voorvering en de verende zadelpen: ook zoiets. Vering maakt alles sowieso zwabberiger, minder direct, en minder effectief. Met die fijne dikke banden van tegenwoordig heb je die vering ook eigenlijk niet nodig op normale wegen. Zonder vering is goedkoper, lichter en veel minder fragiel.

Kortom, andere ebikes kunnen ook winnaar zijn, zoals de Tenways CGO, die veel lichter en goedkoper is (zie verderop hier), of de schitterende Cowboy uit België, of de slimme Duitse Lemmo One, die ik eerder nog afkraakte maar die sinds het verbeterde 2024-model ook tot de beste ebikes behoort:

lemmo one anwb test beste ebike 2024

cowboy cross review cruiser beste ebike 2024
Lemmo One en Cowboy Cross lijken op elkaar

ANWB test Beste Ebike 2024: Tenways CGO600 Pro

Ik zou dus nog steeds die Tenways als Beste Ebike Voordelige Keus verkiezen. De vorige Tenways CGO600 (nog steeds te koop) weegt zelfs maar 15 kilo. Met perfecte krachtsensor, schijfremmen en tandriem. Hij is hier goedkoop voor €1.399.

Voor € 1.799 is er ook de nieuwe CGO600 PRO. Hier te koop op de webshop. Daar zitten spatborden bij, een zijstandaard, dikkere banden, een koplamp in het frame, beter weggewerkte kabels, verstelbaar stuur en een afneembare en grotere accu (met sleutel). Allemaal zeer gewenste verbeteringen. De Stuurdrager kan er ook op, en dat is een aanrader, want dan zit je ook beter en ergonomischer, meer rechtop.

Een achterdrager is ook te koop. Hij fietst echt perfect door de trapsensor en de precies goede trapfrequentie. Dat is echt zeldzaam goed: net zo goed als de nieuwste Cowboy Cruiser, maar dan dus ruim duizend euro goedkoper.

Superlicht: 16 kilo. Daarom ook met een groter bereik. Verkrijgbaar in drie maten en vier kleuren: grijs, zwart, blauw of avocado. Er is ook een app voor je telefoon. Alleen het losse achterlampje is niet ideaal, en deze veel betere past net niet (tenzij je die iets uitfreest). Maar hier staan ook betere achterlampen, zoals een solar-lamp.

tenways cgo600 pro review ANWB Beste Ebike Test 2023
BESTE EBIKE – Voordelige Keus: Tenways CGO600 Pro. Lichtgewicht, trapsensor, afneembare accu, spatborden, verstelbaar stuur en hydraulische schijfremmen

Een slot moet je er zelf nog bijdoen. Maar dat moet bij bijna alle ebikes, want dat is meestal geen 4-sterren-ART. De verzekering eist dat meestal. Zoals zo’n ART-4-beugelslot.

Tenways heeft ook een model met lage instap: de Tenways CGO800 vanaf € 1899. Met voorvering (instelbaar). Verder met bagagedrager, spatborden, zijstandaard en afneembare batterij met sleutel. De Stuurdrager kan er ook op, maar is bij deze minder nodig omdat er al een achterdrager op zit:

tenways cgoo800 lage instap ANWB test beste ebike 2024

Dit artikel over de ANWB Beste Ebike Test 2024 was niet gesponsord. Er staan wel betaallinks in. Maakt voor de prijs niet uit, en het houdt deze blog mogelijk in leven. DANK U! CU NEXT TIME & LOVE U ALL!!!

24 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Die Tenways fietsen zijn onbetrouwbaar. Het frame is zo zwak en slap. Ik durf er niet meer op rijden. Ze beven zelfs… Wachten op het eerste ongeluk?

    1. Bij de grootste dealer hebben ze nog nooit Tenways frames terug gehad met problemen. Tenways blijkt daar bovendien het merk te zijn met de minste problemen en de beste service.

  2. Ten eerste. Veel bladen hebben e bike tests. Waarom? Om bladen te verkopen! Verder zeggen deze test niks. Koop bij de fietsenmaker op de hoek een merk waar hij achter staat . Die zorgt dat jij tevreden en mobiel blijft. Vergelijk daar diverse merken door uitgebreide proefritten. Het soort elektrische fiets wat jij fijn vindt blijft zeer persoonlijk . Geometrie, Zithouding zadel en stuur kunnen een groot verschil maken. Ook lichtvoetig (nerveus) zonder of juist zwaarder met verende vork(comfort). Testen dus. Verder heeft een A merk na X aantal jaren ook nog een hoge rest/inruilwaarde , dus over de jaren per saldo zijn ze vaak niet eens duurder dan de uitgeklede tenways cowboys en andere eendagsvliegen met te kleine accu en minimale framematen. Een goed merk heeft minstens 4 maten frames om de berijder te laten passen op zijn nieuwe fiets. En servicepunten op de hoek. Ook op t platteland. Want n fiets blijft servicegevoelig en dan is de fietswinkel op de hoek essentieel.

    1. Erg veel bergen hebben we niet. Het wordt hooguit lastig in Zuid Limburg. Maar in de rest van NL is het geen probleem

  3. Er is nog iets mis met de test van ANWB. En overigens ook met bovenstaand artikel. Er wordt namelijk steevast gesproken van ‘e-bike’. Terwijl we in Nederland wonen en we er een prima Nederlandse term voor hebben: ‘e-fiets’.
    Er wordt over het algemeen ook ‘elektrische fiets’ gezegd en niet ‘electric bike’. Waarom dan wel onnodig Engel bij de kortere variant ‘e-bike’?
    Zullen we afspreken vanaf nu alleen nog de NL-term ‘e-fiets’ te gebruiken?

  4. Ik ben 71 en rijd 2 jaar ebike, vraag me af waarom je nooit iets leest over trek of canondale
    Rijd sinds 1,5 jaar een canondale mavaro 3 en ben dik content, daarvoor een half jaar een trek, waarom lees ik daar nooit iets van?

  5. Zullen we het nou eens hebben over riemaandrijving.
    DutchID wave bv.

    Maar anwb test beste koop krijg je alleen tegen dikke betaling.

  6. En hoe is de ondersteuning vanuit de fietsenmakers? Of wijzen ze je gewoon de deur vanwege de niet mainstream onderdelen etc.

  7. Dames of herenfiets kan je idd niet vergelijken en daarom hebben ze vast één en type fiets. En een derailleur is idd kwetsbaar tov een naaf. En hoe lichter hoe fijner maar vaak gaat dat niet samen met een stijf frame.
    En tenslotte, de Cube rijdt gewoon heerlijk. Hoe ze het doen weet ik niet maar ik geniet aan jaren van een Cube. Laatst tijdens een service beurt met een vervangende Cube merkte ik dat de nieuwe versie nog lekkerder rijdt. Wat ik vroeger vind is dat de Cube niet beter verkoopt. Jarenlang winnaar en nooit grote verkopen. Hoe dat nu kan weet ik weer niet

    1. O, dat was blijkbaar tijdelijk, vorig jaar. Tnx, aangepast nu – 1399 blijft een goede prijs, vergeleken met 3400 ;)

      1. Maakt niks uit alles is degelijk en goed afgewerkt, ook de service is top had de eerste generatie cgo600 en nu de CGO800S die zit toch fijner. m’n vrouw heeft een gazelle orange van 2022 (waar veel onderhoud aan is geweest)maar wil nu ook over op een achter motor en een lichtere fiets dus neemt ze ook een CGO800S.
        Ps ik heb alleen maar m’n standaard onderhoud gehad op beide fietsen maar nooit iets raars kapot geweest (en fiets dagelijks 30km). Alleen 1 min puntje er had een optie moeten zijn voor een grotere capaciteit accu.

Geef een reactie