MS Teams: Studenten kunnen de microfoon van de docent uitzetten

MS Teams presenteren alleen ik studenten microfoon

– Update: 10 juni 2021 –

Online lesgeven is leuk, handig, goedkoop en effectief. Maar het is wel even wennen. Hier een aantal tips voor MS Teams. De eerste is de Vergaderopties om te voorkomen dat studenten de microfoon van de docent uitzetten.

Die Vergaderopties zie je niet als je de meeting aanmaakt. Het kan pas daarna, bij Agenda > Vergaderopties. En alleen in de Teams App, niet in de browser.

Klik de vergaderopties
(of kies Rechtsklik > Link kopiëren. Die link w
erkt NIET in Safari) 

Daar kies je bij “Wie kan er presenteren?” dan voor “Alleen ik“. Je kan dan alle microfoons in 1x dempen, of per persoon dempen. Iedereen kan zijn eigen microfoon nog steeds AAN en uitzetten, maar niet meer die van jou.

Je kan elkaars microfoon UIT zetten, maar nooit AAN. Zo kun je ook bij de functie “Hand opsteken” iemands hand wel naar beneden doen, maar niet omhoog.

Als de studenten hun scherm moeten delen, dan kan je tijdens de meeting “Wie kan er presenteren?” weer op “Iedereen” zetten.  Inmiddels staan er meer opties bij: je kan deelnemers nu niet toestaan om het dempen op te heffen.

UPDATE: zie ook de korte handleiding voor Breakout rooms, oftewel “Aparte vergaderruimten”.

Als Schermdelen niet werkt in MS Teams op de Mac

Je moet voor Teams de toestemmingen nog instellen. Op een Mac is dat bij Systeemvoorkeuren > Beveiliging > Privacy: geef Teams toestemming voor Camera, Microfoon, Toegankelijkheid, Schermopname en Bluetooth. Bij mij en alle studenten stond dat allemaal uit:

Camera / microfoon doet het niet in MS Teams, op de Mac app?
Hier moet je nog van alles aanzetten, met het vinkje bij Teams

Zo maak je een online les aan in MS Teams

Dat moet in de Outlook Web app > Agenda > Nieuwe gebeurtenis:

MS Teams microfoon docent uitzetten

Vul ongeveer zo in, inclusief herhalen, herinnering op 5 minuten, en het schuifje “Teams-vergadering” aan. Rechtsboven zijn er nog “Opties voor antwoorden”, die kan je beter UIT zetten. Linksboven kun je dan “Verzenden”.

En hier zie je dus NIET de Vergaderopties. Die zie je alleen later, in de Mac App. Of op de Android App. Maar het invullen moet nu dus in de browser, en niet in de Mac App. Want in de browser kun je onder andere hele klassen kiezen, en dat kan weer niet in de App.

Het aanmaken van zo’n meeting gaat ALLEEN goed in de Outlook Web app (dus  niet in de Teams App, niet in de Outlook App op je telefoon, niet in de Agenda vanuit de Mac App, en niet vanuit online Teams > Agenda)

Opties voor Antwoorden vragen UITZETTEN

In de “Opties voor Antwoorden” kan je “Antwoorden vragen” beter uitvinken. Want dit staat standaard AAN en dan krijg je onnodig veel mails met bevestigingen. Dit kan achteraf ook, in de Outlook Web app.

MS Teams antwoorden vragen uitzetten

Schermdelen in MS Teams

De knop Schermdelen is het pijltje omhoog. Het kan op de Mac via de App, of in Chrome, maar niet in alle browsers. Kies het document dat je wil delen, of je gehele Bureaublad.

(Inzoomen met ⌘+ zien je studenten WEL, inzoomen via Toegankelijkheid (Control + muiswiel) zien ze NIET. Maar ze kunnen ook nog zelf inzoomen).

Als je een video afspeelt kunnen ze het geluid niet horen. Je moet dan Schermdelen stoppen > Opnieuw schermdelen > Kies het venster met de video > Vink de audio aan (schuifje linksboven). Maar je kan er dan niet meer live doorheen praten.

Op de Mac zit dit schuifje niet, dus daar kan video-geluid alleen als je het geluid op de speakers zet, via de microfoon (klinkt dan wel slechter)

Een geminimaliseerd venster kan je niet delen.

En in mijn geval moet ik het hele Bureaublad delen, anders zie je de rechtsklik-popup niet, of andere popups. Die moet ik juist vaak laten zien. En ik spring ook voortdurend naar allerlei andere programma’s en vensters. Dat kan ook alleen maar als je het hele bureaublad deelt.

Dan heb je eigenlijk drie devices nodig, want je wil ook de chat zien, en ook nog de lijst met deelnemers. Zo doe ik dat altijd, in ieder geval met twee devices. Want MS Teams kan nu in twee vensters.

Inmiddels is 7×7 personen ook mogelijk, en “Together mode“, bij de 3 puntjes:

Drie devices tegelijk

Je kan meerdere devices gebruiken (iMac, laptop en tablet bijvoorbeeld). De docent deelt zijn gehele scherm van het ene device, en bekijkt de chat en de lijst deelnemers op zijn andere devices.

Een student kan ook meerdere devices gebruiken. Kijken en luisteren bijvoorbeeld op de telefoon, en meedoen op de laptop.

Op de lijst met gebruikers zie je niet alleen wie er aanwezig zijn, en wie er afhaken, maar ook wie er op mute staat. En wie er praat of onbedoeld herrie maakt (die naam wordt BOLD – behalve op Android). Zo kan je ook snel iemand “muten”.

UPDATE: MS Teams kan nu met twee vensters

In mijn lessen wordt de chat veel gebruikt, dus die wil ik ook altijd kunnen zien. Vragen worden vaak in de chat gesteld, en die bespreek ik dan meteen in de les. Maar ze mogen de vragen ook gewoon met de microfoon stellen. Qua presentie roep ik de namen, en degenen die wat terugzeggen zet ik op Present. Maar je kan tijdens de meeting ook de presentie downloaden, bij Personen > 3 puntjes:

Op die lijst zie je dan wie er hoe laat in- en uitlogde. Handig!

Insights

Behalve deze Aanwezigheidslijst is er ook Insights. Dat kun je per Team aanzetten, via de Plus rechtsboven. Vanaf dat moment krijg je allerlei grafieken over presentie en cijfers per student. Zie dit artikel en ook dit artikel.

Achtergrondeffecten kiezen

Je kan ook een andere achtergond kiezen, of je eigen achtergrond blurren. Maar alleen in de App, niet in de browser. En op je laptop is je batterij is dan ook meteen op, en je koeling gaat loeien. Ik zet vaak “Inkomende video” na een tijdje ook uit, want dat kost ook enorm veel batterij en processor.

Klik de 3 puntjes en dan “Achtergrondeffecten weergeven”. Onderaan staat “Inkomende video” : die zet ik vaak na een tijdje uit.

Update de app regelmatig. Bekijk ook de Voorkeuren (klik je account-poppetje). Zet de “Nieuwe vergaderervaring” bijvoorbeeld aan, zie hieronder (dan zit het balkje niet meer in de weg):

UPDATES: 7×7 personen in beeld

Inmiddels is 7×7 nu ook mogelijk. Maar dan moet je wel klikken op “uitgebreide galerij“, bij de drie puntjes.

Het is nu ook mogelijk om met meerdere devices in één ruimte mee te doen, waarbij het geluid niet verdubbeld wordt. Dus met 1 centrale microfoon/speaker. Nu is het lastig of vrijwel onmogelijk om met meerdere mensen tegelijk in 1 ruimte mee te doen.

GPU Hardwareversnelling uitschakelen

De GPU Hardwareversnelling kan beter UIT. Dat scheelt weer, want Teams slokt je hele processor en alles erbij volledig op.

Deelnemers niet toestaan het dempen op te heffen

Oftewel storende studenten echt muten, zodat ze zichzelf niet meer aan kunnen zetten (alhoewel dit nog steeds niet goed werkt). Klik het Poppetjes-icoon:

Vergaderingen opnemen en editen

Met de drie puntjes kan je een vergadering opnemen. Je kan daar zelf starten en stoppen. Hij komt na een tijdje verwerking vanzelf in de Chat te staan. Daar kun je de link ook kopiëren en per mail versturen. Je kan met de drie puntjes ook de naam wijzigen, door het te openen op Teams of op Sharepoint. Je kunt ‘m ook inkorten en editen op MS Streams.

Inzoomen

migreren M1 Mac Big sur zoomen
Die knop “Geef tekst onder aanwijzer groter weer” kan je WEL zien in Teams, en die andere daarboven NIET

Breakout Room in Teams: Aparte vergaderruimten

Zie de blog daarover.

Zie ook: MS Teams kan nu met twee vensters

 

 




Bijlage: Verzoekjes / requests / bugs in MS Teams

  1. Tegelijk de chat + de lijst met deelnemers zien, in aparte vensters, PLUS het gedeelde scherm. Dan kan je met 1 device lesgeven, in plaats van met 3. 
  2. Vergaderopties ook in Safari
  3. Vergaderopties ook direct in de App
  4. Opties voor Antwoorden ook in de App kunnen zien, en “Antwoorden vragen” standaard UIT laten
  5. Vergaderopties op Android beter zichtbaar maken
  6. Rechtsklik en andere pop-ups als je een venster deelt zichtbaar maken (pop-ups zijn nu onzichtbaar voor studenten)
  7. In kunnen zoomen, om iets te vergroten, zoals je op een computer ook doet
  8. De cursor tijdelijk kunnen vergroten, met een sneltoets bijvoorbeeld
  9. De sneltoets “spatie” of “cmd shift M” voor de microfoon: doet het soms wel, maar meestal niet
  10. Een meeting aan kunnen maken vanuit iets anders dan Outlook Web
  11. Dat je een reeks afspraken kan wijzigen, bijvoorbeeld qua tijdsduur (nu wijzigt hij alleen het eerste item, ook al bewerk je alle toekomstige items.)
  12. Dat je in de App ook gehele klassen kan kiezen (kan nu alleen in Outlook Web).

 

16 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. twee vragen mbt een Teamsles:
    a) kan ik er voor zorgen dat een storende student ’s microfoon gedempt blijft, zonder dat hij zelf telkens weer de microfoon aanzet?
    b) kan ik een storende student definitief uit de les zetten, zonder dat hij telkens weer inlogd? en opnieuw gaat storen?

    1. A) kan inmiddels: klik op het poppetjes-icoon, en dan bij de opties.
      En je kan een Live Event doet. Maar dat heeft nadelen: dan kan je niemand zien en moet je elke reactie eerst modereren.

    1. Heb je de Vergaderopties al geprobeerd? Dus dat maar één iemand kan presenteren? Misschien kunnen ze elkaar dan ook niet meer dempen. Ik zal het uitzoeken.

  2. In Windows werkt de optie Vergaderopties ook na het aanmaken van een meeting. Je wordt doorgestuurd naar een webpagina waar je de optie Presenteren alleen voor jezelf kunt kiezen (of wat varianten daarvan). Werkt prima. Anderen kunnen geen microfoons meer dempen of hun scherm presenteren.

  3. Je kan ook eens naar een live event kijken. kan je aanmaken vanuit de teams kalender. echt gemaakt voor het “zenden” van informatie. Interactie met de deelnemers via Q&A. Ik weet niet wat in het onderwijs nodig is maar zeker als de groep wat groter is werkt dit echt goed.

Geef een reactie