Affinity Publisher: hét alternatief voor Adobe Indesign

affinity publisher alternatief adobe indesign

De vorige revolutie in de grafische wereld is alweer 15 jaar geleden: het te dure en logge opmaakpakket Quark Xpress werd in een oogwenk weggevaagd door Adobe Indesign. De hele grafische industrie stapte over, en daar waren miljoenen mee gemoeid. Inmiddels is Adobe zelf te duur en te log geworden. Tijd voor een alternatief: Affinity Publisher. 

Ik werk al 25 jaar als grafisch ontwerper en geef ook veel trainingen in de benodigde software. Ik heb grote uitgeverijen geholpen met de overstap naar Indesign en met het besparen op drukwerkvoorbereidingskosten. Alleen al voor een blad als TV-Film leverde dat een miljoen euro per jaar aan kostenbesparing op. De redactie kon na een tijdje training en begeleiding alle prepress voortaan zelf doen. Dit was de ware betekenis van DTP: Desktop Publishing. Rechtstreeks van je Mac naar de drukker. Zelfs proeven heb je niet meer nodig. Je hebt dan wel een perfect opmaakpakket nodig: software waarin alles mogelijk is, en waarin alles snaarstrak en foutloos verloopt. Met misdrukken gaat veel geld gemoeid, dus het moet wel meteen goed.

Affinity Publisher: voordelig DTP opmaakpakket

Affinity had zich al bewezen met Affinity Photo, dat Photoshop kan vervangen. Affinity Designer kan Adobe Illustrator vervangen. Nu is Indesign aan de beurt. Het voordelige alternatief heet nu dus… Affinity Publisher.

Voorlopig is er alleen een gratis Beta-versie. Er wordt niet aangeraden om deze al voor productie te gebruiken. Maar ik voorspel nu al dat dit supergoed gaat werken, en in no time voet aan de grafische grond krijgt. Er zitten ongelofelijk veel uitstekende details in die al zeer doordacht en volwassen zijn. De prijs zal uiteindelijk rond de 50 euro zijn denk ik. Helemaal niks, vergeleken met Adobe. Geen gedoe met abonnementen, je mag het gewoon op een paar computers zetten. Elke designer heeft minstens drie computers: een grote Mac, een laptop en iets met Windows of zo. Bij Adobe moest je dan DRIE KEER het hele pakket aanschaffen: al gauw 7500 euro – PER JAAR –. Dit schept dus enorme kansen voor bedrijven als Affinity.

VIJFTIG EURO, éénmalig, en goed genoeg – I rest my case.

Affinity Publisher Basics

We gebruiken DTP-software inmiddels al zo lang dat alles al is uitgedacht. Het moet allemaal ongeveer op dezelfde manier, er hoeft weinig nieuws bij, en het kan op detail misschien wat slimmer. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dat is precies de Affinity-methode. Het lukt ze keer op keer, met groot succes.

Alles zit op de plek waar je het verwacht, of juist ietsje slimmer en makkelijker. Als je Indesign gewend ben kan je er meteen mee werken. Met vrijwel dezelfde sneltoetsen. De meest irritante dingen van Indesign zijn ook opgelost: de sneltoets W voor de voorvertoning bijvoorbeeld: waardeloos, want dan tik je telkens een “w” in de tekst. Kon je natuurlijk zelf veranderen – ik maakte daar altijd F3 van. Hier is dat Ctrl-W. Beter! Inkoppertje!

De zwarte pijl heb je ook 1000x per dag nodig: dat is de letter V. Ook al zo erg! Want dan tik je dus telkens een “V” in de tekst. Dit kan je zelf veranderen naar F1 in Preferences > Keyboard shortcuts. Tool > Move tool.

Een ander detail dat vroeger nooit in Indesign kon (inmiddels wel), was een verticale lijn naast een alinea, een alinealijn als alineastijl dus. Die moest je met de hand plaatsen. Of een achtergrondkaderkleur. Nou ja zeg! Een RAMP, want dan moest je bij één kleine tekstcorrectie ALLE LIJNTJES (of achtergrondkader) IN HET HELE BOEK ZELF GAAN ZITTEN VERPLAATSEN!!

En dat terwijl dit in godbetert MS WORD zelfs al kon…

Een PDF kan je openen en editen! Dat is echt ongelofelijk handig en fijn, suf dat Adobe Indesign dat niet eens kan. Je zal er niet alles mee kunnen, maar dat geeft niet, want een eenvoudige tekstcorrectie in een PDF kan soms al een life saver zijn!

En je kan knippen-en-plakken vanuit Indesign. Superleuk. Een complete pagina bijvoorbeeld. Er is helaas geen Indesign-import-functie. Maar dat had ik ook niet verwacht. Dat kan Indesign zelf niet eens. Die kan dat alleen via IDML.

Nieuw document: meteen ook al slimmer en beter. Alle standaardformaten zoals A5 en A0 staan er eindelijk meteen in, en de optie “start on Left” maakt het mogelijk om twee pagina’s als spread naast elkaar te zetten. Dat was in QuarkXpress en Indesign altijd een hel om uit te leggen aan beginners – zelfs aan gevorderden.

Er zijn nu twee Tekst-tools: een waarmee je direct kan tikken, en een waarmee je eerst een vak moet trekken. Die laatste is “a la Indesign” maar beginners snappen dat soms niet. Ideaal dus, dat het nu op twee manieren kan. Bij een tekstkader zie je rechtsonder twee hendels: een is voor schalen MET inhoud, en een is voor ZONDER. Ideaal, slim, goed, briljant! En MET shift is UIT proportie in plaats van andersom. Ook beter!

(Een bug hierbij is dat de tekstgrootte bij de eerste methode blijvend veranderd. Zet twee gelinkte kaders neer en verschaal een kader. Je krijgt daarna de fontgrootte niet meer hetzelfde, ook niet via stijlen. Ofwel Alt-klik op een Plus-stijl kan niet. De Plus is er wel: die geeft aan dat de stijl niet meer zuiver is. Wat je wel kan doen is Menu Text > Reapply Text styles) 

Bij het linken van tekstkaders zie je een oogje rechtsonder: om de tekst-overloop WEL of NIET te kunnen zien. Slim en handig. Er is alleen nog geen automatisch tekst-inloop.

Er zijn ook twee kader-tools: in Indesign sloeg dat nergens op, want die waren hetzelfde, maar hier is dit slim: Pak je het foto-kader (Place Image Tool) dan is het kader altijd in de afmeting van de foto, en de foto schaalt altijd mee bij aanpassen. Pak je het andere kader (Picture Frame Tool) dan wordt de foto altijd uitgesneden, vullend in het kader. Als je het ziet snap je het meteen. Dit kader kun je dubbelklikken om de inhoud te verplaatsen, te schalen of te draaien, los van het kader. Slimmer en beter dan Indesign, want beginners vonden dit ook altijd lastig. Wat beter kan, is de kleur van die selectielijnen: in Indesign was dat bruin voor de inhoud, en blauw voor het kader: hier is het allebei blauw.

Er is een Snapping Manager, die kun je beter meteen aanzetten. Alle opties kunnen daar aan, behalve Show Snapping Candidates: die kan uit. Er is ook een goede Guides Manager, maar Snapping en Baseline grid is meestal al voldoende.

Leuke oefening: zet de Snapping Manager aan. Plaats 3 kaders, maak ze exact even groot, ook de tussenruimte. Supersimpel! Plaats er 3 afbeeldingen in (drag & drop). Selecteer de kaders en resize (!!!).

Als je de Tools losbreekt, dus niet Dockt, heb je een dubbele rij – handig. De hele interface kan in Light Mode of Dark Mode, ik zet ‘m op Light. Met Tab kan je de hele UI uitzetten (behalve als je in Tekst zit, dan is het een Tab – heel goed dus). Echt full screen kan ook, gewoon met de groene knop linksboven.

Eigenlijk zit alles er verder wel in wat ik nodig heb – behalve Automatische Tekst-kaders. Ik ben best wel veeleisend, en een superkritische zeikerd. Maar wat ik tot nu toe in een paar uurtjes heb gezien is zeer overtuigend. Export naar PDF zit slimmer en beter in elkaar. Export naar andere formaten is veel uitgebreider. Tekstomloop, baseline grid, Tekst- en Paragraafstijlen, de Pathfinder, Tekst op een pad, professionele Typografie-opties, Master Pages, transparantie, ronde hoeken, Special FX, optische marges, hangende interpunctie, TOC, Layers, kadereigenschappen, gebalanceerde kolommen, kleurbeheer: het zit er allemaal in, op de plekken die je verwacht – of juist slimmer en beter.

Hier een paar tutorials.

Nog wat tips

Maak zelf een shortcut voor Plaats Afbeelding: In de voorkeuren kies je ⌘ Shift D bij File > Place. ⌘D is Deselect: moet je zo houden.

Tekst importeren: Word en RTF kun je knippen-en-plakken. Stijl en opmaak bijft behouden als je dat wil. Prima, dan heb je toch ook geen Import nodig? Style-mapping werkt ook: stijlen vanuit Word (zoals Heading 1) behouden gewoon hun stijlen in Publisher.

Bij Voorkeuren > Tools kun je Select when intersect […] beter aanzetten.

Maskers: Klik de Triangle Tool voor allerlei vormen zoals een hartje. Klik het kader in Layers, klik Masker ikoon, sleep een plaatje er direct onder in de layers,  en kies Rechtsklik > Mask to below. Okee, dit kan handiger natuurlijk…

Uiteraard zit niet ALLES erin, zoals EPUB. Maar dat was in Indesign ook belabberd, en tot zover mis ik geen echt belangrijke dingen, behalve Automatisch Tekst-kaders aanmaken voor een lange tekst.

Voorlopige nadelen of bugs van Affinity Publisher

  • Nederlandse afbreking is er nog niet. Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans en Portugees gaan wel vlekkeloos. Handmatig afbreken met soft hypen kan wel, de gewone sneltoets ⌘Shift- kan je zelf instellen.
  • Automatisch Tekst-kaders aanmaken is er nog niet, dus 100 pagina’s tekst inplakken wordt eventjes een klusje…
  • Maskers zijn omslachtig: Place Image in een kader zou beter zijn.
  • De kleur van de selectielijnen voor Inhoud of Kader: in Indesign was dat bruin tegen blauw, hier is het allebei blauw.
  • Alt-klik op een Plus-stijl kan niet: Zet twee gelinkte kaders neer en verschaal een kader. Je krijgt de fontgrootte niet meer hetzelfde, ook niet via stijlen.

Wedden dat in Affinity Publisher 1.0 straks al veel is opgelost?

Laat hieronder maar weten wat jullie vinden!

Inmiddels opgelost:

  • De “bleed” ofwel afloop is er (File > Document setup > bleed)
  • MET of ZONDER bleed heet View > Clip to Canvas  en er is ook View > bleed
  • Het kettinkje is er nu overal, om de vier getallen te koppelen voor Top Right Bottom Left.

affinity publisher alternatief adobe indesign

Deze blog is niet gesponsord. Ik verdien er helemaal niks mee. Ik zal deze blog regelmatig aanvullen, dus kom nog eens terug

En hier ook alvast mijn snelcursus Affinity Publisher

2 Reacties

  1. Ik heb zelf in Publisher Beta ook al een folder gemaakt, waarbij artboards en assets van Designer zich één op één laten doorkopieren. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de integratie van de verschillende Affinity apps. Dit komt nog wanneer Designer en Photo ook in dezelfde versie (1.7) worden uitgebracht. Voor meer info kun je ook op affinity.serif.com je vergapen aan de tutorials.
    Al wordt het geen directe Indesign-killer is het voor velen van ons als een enorme stap vooruit.

  2. Mooie, voorlopige conclusie na een periode van hard werken door Affinity. Met in het vooruitzicht een goed alternatief voor wie dit echt graag wil. Het gevoel geeft ‘ons’ – de gebruikers – van Publisher ook dat Affinity luistert naar alles en iedereen om goede dingen uit te lichten en te implementeren. Doel is een goed lay-out programma waar ‘we’ ondanks alle digitale ontwikkelingen graag nog jaren mee zullen willen en kunnen werken. Er is nood … er is vraag … er is nu antwoord.

Geef een reactie