Aiyima T6 Pro DAC buizenversterker review

buizenversterker Aiyima T6 Pro review

– Update: 1 maart 2024 –

Ik kocht deze Aiyima T6 Pro buizenversterker en ik gebruik ‘m nu als mini-koptelefoonversterker en tegelijk als DAC. Een onwaarschijnlijk mooi geluid voor die €75. Hier de review.

Zie ook de eerdere review over een buizenvoorversterker. Die staat nu bij mijn zoon. Mooi ding hoor. Zo mooi, dat ik zelf ook weer zoiets wilde. Het werd dit keer deze Aiyima, met nog betere buizen (Jan 5725). Ook weer met toonregeling en een switch voor Bluetooth, USB (DAC) of Analoge input.

Ik kocht ‘m hier. Met speakers heb je ook nog een eindversterker erbij nodig, zoals deze Fosi van 2 x 300W. Of je neemt de Aiyima T9 Pro: dat is inclusief eindversterker van 2 x 100W, met afstandsbediening en nog betere chipset – zie onderaan. Daar zit alleen geen koptelefoonuitgang op.

Onderaan meer alternatieven.

Aiyima T6 Pro review: Echte buizen, die ook echt gloeien
Echte buizen, mooie buizen
Aiyima T6 Pro review buizenversterker
Input-schakelaar voor Bluetooth, USB of Analoog aux, toonregeling en volume

Aiyima T6 Pro buizenversterker review

De 12V EU-voeding kan je er hier bij de bestelling aanvinken, voor een paar euro. Die hoeft maar 1 Watt te leveren, dus dat lukt zeker wel. Aan de  linkerkant zit de Bluetooth antenne (optioneel). Via USB hangt hij aan mijn MacBook en dan is het dus een DAC (Digitaal-Analoog-Converter). Op de Mac heet hij “Headphones”. In de Audio/Midi configuratie kan je hem op 24 bit / 192 kHz zetten:

Er zit een lange, dikke stevige USB-kabel bij. Maar ik wil liever een dunne korte met USB-C, zonder verloopje. Dus kocht ik deze printerkabel voor €3:

Korte kabel van USB-C naar USB-B (dat noemen ze “printerkabel”)

Geluidskwaliteit

Ik gebruik hem dus als DAC en koptelefoonversterker. Ik hou van dat buizengeluid: dat is nog veel mooier dan de beste DAC’s. Je moet ‘m even de tijd geven om warm te worden. Een half uurtje of zo. Buizen klinken voller, warmer en ruimtelijker dan de beste gewone versterkers. Open en vriendelijk, gedetailleerder en ruimtelijker. Het lijkt op ouderwets analoog. Zelfs matig klinkende opnames kunnen volledig opbloeien, en onverwacht mooi gaan klinken. Echt verbluffend!

Buizenversterkers klinken ook harder bij hetzelfde volume. De perceptie is luider, je hoeft ‘m minder hard te zetten. Dat komt door die extra harmonische boventonen.

De chipset is specifiek voor de combinatie met buizen: CM6642 DAC-chip met HT97220 versterker-chip. Hij kan veeleisende koptelefoons met hoge impedantie (tot 400 Ohm) moeiteloos aansturen. Dus ook de Planar koptelefoons van Hifiman, de Sennheiser HD660 en de Philips Fidelio X1. En hij is ook prachtig in combinatie met de beste Planar PR1 en PR2/3 oortjes van KZ, want die zijn zo streng en perfect dat ze niet vergevingsgezind zijn, als de opname niet perfect is. Dat los je op met deze buizen.

Kortom, ik vind dit gewoon bloedjemooi klinken. Audiofiele High End voor de laagste prijs.

Tegenstanders van buizen

Er zijn ook tegenstanders van buizen, kijk maar in de comments. Maar ik beoordeel het met mijn oren, niet met meetapparatuur. En ik hoor muzikale kwaliteiten die je op een DAC zonder buizen niet hoort. Ik vind het verschil zelfs heel groot, en het heeft niet eens nadelen – ook al kan ik het supercleane geluid van een goede DAC ook wel waarderen.

Bluetooth 5 AptX

Ik vind het via USB veel mooier klinken dan via Bluetooth. Dat is logisch, want USB is een ander, beter signaal, en dat gebruikt intern ook andere DAC-chips. De Bluetooth op deze Aiyima klinkt op zich best goed. Dan heb je alles ook meteen draadloos, op de momenten dat je dat wil. Er zit een Bluetooth antenne bij, die je op de achterkant kan schroeven. Het is Bluetooth 5.0 met APT-X en APTX-LL. De Bluetooth chips zijn QCC3008 en CM6632. Nog betere Bluetooth is LDAC of AptX HD en dat zit op de Aiyima T9 Pro.

Eindversterker

Als je er speakers op wil aansluiten moet er nog een eindversterker bij (of je neemt deze Aiyima versterker waar dat al in zit). Een eindversterker hoeft alleen maar stereo IN (tulp) te hebben, twee speaker-uitgangen en een volumeknop. 2x 50W is al ruim voldoende voor een huiskamer:

nobsound digitale class D eindversterker mini
Eindversterker 2x 50W, zo klein als een pakje sigaretten.

Zo’n Class D versterker kan al voor €30, zoals deze hierboven. Of deze hier. Of deze krachtigere Sabaj A10a met 2.1 subwoofer-uitgang. Of zo’n 2 x 300W feestbeest hieronder, vanaf €50:

2 x 300W is krachtig genoeg voor (huiskamer)feestjes

Er zijn ook geïntegreerde buizenversterkers, dus met voor- en eindtrap. Zoals deze Fosi Tube Amplifier 50W met Bluetooth.

Of deze Fosi BT20A Pro van 2 x 300W met Bluetooth.

Of de wat duurdere LaoChen EL34 Tube Amplifier HIFI Class A handmade + Bluetooth 5 (200,-). Of deze handgebouwde high end buizenversterker met zowel buizen in de voor- als in de eindtrap. Of op Amazon.nl deze buizenversterker met Phono ingang.

Of deze Aiyima T9 Pro geïntegreerde buizenversterker van 2 x 100W, met afstandsbediening, VU-meter, meerdere digitale ingangen en Bluetooth 5.1. Met Jan5725 buizen en een top-chipset: TPA3250 class D amp + Qualcomm QCC3031 BT + Sabre ES9018K2M DAC + SA9123L driver + OPA1656 Burr Brown pre amp + NJW1194 volume-chip. Staat ook hier op AliExpress voor €120:

Aiyima T6 Pro review TEST-OPSTELLING

Ik testte de Aiyima T6 Pro met 24 bits HD audio en vergeleek het met een Zishan T1 / DSD met AK4497 en de Loconaq A1 met AK 4493. En via die DAC’s ook met Spotify in de hoogste kwaliteit. Als referentie heb ik mijn beste hoofdtelefoons: de Sennheiser HD660 en de Philips Fidelio X1. De nieuwe planar koptelefoon van Hifiman en de planar in ears KZ PR1 zijn zelfs nog weer een klasse beter.

Zie ook mijn BASS HiFi TEST playlist op Spotify, en zie ook mijn Blinde Audio Test:

Alternatieven

Vergelijkbare buizenversterkers van NOBSOUND, DOUK, FOSI en AIYIMA:

Deze Aiyima T6 Pro review is niet gesponsord. Er staan affiliate links in, maakt voor de prijs niet uit. Zo verdien ik wat bij als je bestelt via de links in het artikel. En dan blijft de blog in leven… DANK!!

53 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Helaas, de Aiyima T6 Pro is uitverkocht, ook bij de producent zelf …

    Wat zou een goede vervanger zijn die ook goed werkt om de PR1 oortjes fatsoenlijk op mijn PC te kunnen gebruiken (zijn nu nl. eigenlijk veel te zacht)

      1. Beste AartJan,

        allereerst bedankt voor je blog! Verder wil ik je graag uitnodigen om eens naar PJ. Miaolai A9 te kijken. Alles zo’n beetje dezelfde shipset en architectuur. Maar wat een fantastische upgrade van mijn geluid hier. Dank nogmaals en ik raad iedereen aan om gewoon eens zo’n buizendingetje te proberen… Mijn dertig jaar oude HD 560 klink ineens weer sprankelend en gedetailleerd.

        Voor die 55 piek was mijn dingetje bijna door DHL ergens bij een verre buur in de voortuin belandt en weggeregend, maar gelukkig was die mevrouw Allert en bracht me mijn goody alsnog de dag erop.

        Met vriendelijke groet,

        August

        1. Kan je hem ook via usb aansluiten als audio interface van een laptop of pc?

          Dat zou mijn primaire doel zijn: pc >> buizen-headphone-versterker >> oortjes

            1. En er wordt niets over DAC genoemd, terwijl die specs er anders wel bij staan. Voor mijn toepassing zou ik kiezen voor de AIYIMA Audio T10 of T8 denk ik!

  2. Hi Aart Jan,

    Ik heb na het lezen van deze review de Aiyima T6 Pro op de kop getikt bij AliExpress. Voor weinig, dankzij verschillende acties die kennelijk tegelijk golden 🤷🏻‍♂️ maar daar gaat het nu niet om.

    Conclusie: Voor het dubbele was hij nog steeds zijn geld waard geweest. Ik sluit hem via USB aan op mijn laptop/pc en het geluid is echt subliem! Veel beter nog dan de externe Soundblaster geluid die inderdaad 2x zo duur was.

    Plus, als je de lichten dimt zie je de buisjes zo mooi opgloeien, de hele ervaring is ook wat waard 🤣

    Bedankt voor al je werk en helemaal voor deze tip!

    Groeten uit Haarlem
    Arjo

  3. Ik heb de sprong genomen en deze besteld een paar dagen terug. Werd voor mij vanuit Duitsland verzonden dus vond hem vandaag voor mijn deur… Gelukkig alles goed gegaan. Nu ben ik hem aan het uitproberen met mijn PR3 and DT770 pro (80 ohm) en het is geweldig. Ik ben totaal niet audiofiel maar zelfs ik merk dat dit een flinke stap vooruit is van de ingebouwde geluidskaart van de PC of de KZ usb-c dongle op de telefoon.
    Bedankt voor je blog en je recommandaties. Ik heb na jou blog ook op meer plekken gelezen maar ik ben erg blij dat alles hier budget vriendelijk is. Mijn inkomen is niet toereikend genoeg voor al dat belachelijk dure spul (en daar ben ik waarschijnlijk ook te nuchter voor) maar nu ik dit verschil heb mogen horen is een gedeelte van me wel erg nieuwsgierig om nog meer te ontdekken!

  4. Vraagje. Ik heb een Audio-Technica platenspeler (AT-LP3XBT) die ik bewust gekozen heb om zijn Bluetooth verbinding. En omdat ie er super gaaf uitziet en goeie reviews kreeg 😉. Platenspeler staat niet nabij de versterker.
    Deze versterker is een Denon AVR-X2500H. Omdat die een inmiddels oude Bluetooth-chipset intern heeft zitten heb ik een Akliam DD2 BT5.2 ontvanger gekocht die via optisch aan de versterker zit. De platenspeler verbindt daarmee en heeft inderdaad stukken sneller en helderder verbinding.

    Nu wil ik buizengeluid introduceren. Liefst zou ik de buizen(voor?)versterker nabij de platenspeler plaatsen (mooiste zichtplek) en verbinden an de platenspeler. Vervolgens draadloos naar de Akliam BT5.2 ontvanger.

    Vraagje, gaat dat, levert de buizenversterker Bluetooth out en gaat het buizeneffect dan mee?
    Eventuele tips? Hoor het graag! Alvast bedankt

    1. Ja, deze Aiyima T6 Pro heeft ook goede Bluetooth. Maar het pure buizengeluid is verreweg het mooiste op de line out of op de koptelefoonuitgang.

      1. Gaat signaal dat je via line naar de T6 pro stuurt, via Bluetooth naar een versterker? En de belangrijkste vraag is dan natuurlijk, gaat dat signaal van tevoren door de buizen?
        Heeft de T6 pro een analoog/digitaal conversie van line naar Bluetooth via de buizen. Of zijn de buizen enkel de eindtrap van de versterker? In dat laatste geval doet ie dan niks binnen mijn voorgestelde opstelling…

        1. 1. Platenspeler Line Out > 2. Line In T6. En dan 3. Line Out T6 > 4. Denon Line In.
          In stap 3 kan je ook de Bluetooth zender van de T6 gebruiken (naar een BT receiver of naar een draadloze koptelefoon).
          Maar koptelefoon /oortjes kunnen het best bedraad, op de T6 voor de hoogste kwaliteit.

          1. Dank. Stap 3 dat gaat het me om. Is er iemand die soortgelijke setup heeft gebruikt zoals ik suggereer? Als de buizen pas bij het eindversterken aan bod komen, doen ze bij stap 3 mogelijk niks. Zowel niet als Bluetooth-out als ook line-out. Ik check nog ff wat reviews 😋

            1. Check eens of de toonregeling werkt: dan hoor je het geluid van de voorversterker (de buizen). Ook over Bluetooth.

  5. Nou, het is zover. Ik heb de Aiyima T6 Pro binnen. Ik heb hem zonder de voedingsadapter gekocht. Ik dacht namelijk dat ik er nog een had liggen. Dit bleek echter een 12.6V adapter te zijn en geen 12V. Wanneer ik deze 12.6V adapter aansluit en ik zet de versterker aan dan begint het lampje onder de knop on/off afwisselend rood/blauw te knipperen (het maakt niet uit of hij op BT/USB/Aux staat). Ik kan nergens vinden wat dit betekent. Kan dit betekenen dat 12.6V te veel is? Of is er een andere reden waarom dit knippert?

      1. Dank je wel Aart Jan, in hoeverre is de hoeveelheid ampere nog relevant? (Sorry, ik vergeet iedere keer hoe dit werkt en wat het betekent)

        1. Ik neem aan niet relevant, de check betreft het voltage. Ik had ook een defecte voeding (lampjes zoals jij beschrijft, met klik-geluiden). Ik heb gewoon maar een nieuwe gekocht. Dat werkte.

          1. Ampere is alleen relevant als het te weinig is, maar de voorversterker trekt maar heel weinig Ampere. Dus elke lader is dan goed mits exact 12V.

            1. Ok, super! Hier kan ik wat mee. Inmiddels een andere voeding gevonden: 12 V l 2A, die werkt inderdaad prima. Dank je wel!

  6. Hallo AartJan, dank voor je mooie artikels. Had deze al een tijdje terug gelezen en kwam hier iedere keer weer terug. Dat buizenverhaal is toch wel iets aparts. Vanuit jouw aanbevelingen heel veel artikelen gelezen en filmpjes bekeken en uiteindelijk gisteren de stap gemaakt: De Aiyima T9 Pro geïntegreerde buizenversterker van 2 x 100W via de link op deze site gekocht bij Amazon.. Gistermiddag besteld, vandaag al bezorgd. Spannend. Luister heel veel verschillende soorten muziek. liefst van hoge kwaliteit. Maar dit is toch wel echt een feestje zeg. Aansluiten ging eenvoudig en alles werkt binnen enkele minuten. Dus nu op de T9 pro luitseren. Als je er eenmaal een tijdje in zit wordt alles alleen maar intenser. In het begin de bas voluit en nauwelijks treble toegevoegd, maar na een minuut of 15/20 de bas al wat geminderd en de treble iets omhoog. Had mijn “oude” surroundset nog steeds aan staan met een geintegreerde subwoofer, maar na een poosje ook die uitgezet. Ik wordt hier erg blij van!! Zo klein en zo fantastisch. Dank, dank, dank !!
    Had eigenlijk nog wel een vraagje: hoe lang gaan de “buizen” (heerlijk zulke ieniemienie buisjes) ongeveer mee? Is het verstandig om er hier een aantal van op voorraad te hebben?
    Nogmaals dank en blijf schrijven a.u.b.!

  7. Dag Aartjan,

    Dank voor het mooie artikel weer.
    Welke buizenversterker vond je beter klinken (ook vooral voor de koptelefoon)?
    De eerder gerecenseerde Douk Audio (Nobsound) P1 of deze Aiyima T6 Pro?

    Ik heb zelf al de Douk Audio P1, maar overweeg om deze Aiyima T6 Pro
    ook eens te proberen. De vraag waar ik mee zit is of het geluid echt
    een upgrade is t.o.v. de Douk Audio. Is er verder geen grondruis/achtergrond-
    brom te horen via de headphones? Ik heb daar nl. al eens last van gehad bij een
    andere ‘ChiFi’ headphone amp van Aliexpress. Was niet weg te krijgen en een
    ander nieuw exemplaar had hetzelfde probleem.

    1. Nee, zeker geen ruis, maar dat kan evt aan de impedantie liggen, bijvoorbeeld als je oordopjes te gevoelig zijn. Als het met ALLE oordopjes is en ook met gewone koptelefoons, dan ligt het inderdaad aan de versterker. Ik vind de Aiyima echt verbluffend goed, en nog mooier klinken dan de Douk.

      1. In dat specifieke geval lag het probleem met de ruis en brom aan het toestel; een andere goedkopere Douk Audio dac (niet de P1), met ook middentonenregeling. Het probleem deed zich voor met alle koptelefoons die ik heb en dat zijn er aardig wat. Slecht toestel dus op vlak van zuivere signaalkwaliteit, omdat het andere exemplaar dat de fabrikant me stuurde hetzelfde had.

        Wat fijn om te horen dat er zich bij de Aiyima geen problemen voordoen. Ben nu wel heel benieuwd naar hoe deze klinkt, omdat je aangeeft ‘m nog beter te vinden. Vond/vind de Douk Audio P1 al erg goed klinken; zeker met andere/betere buizen erin. Dank voor de snelle reactie.

  8. Sommige denken dat de ‘D’ (klasse versterker) staat voor digitaal.
    Het wordt op Bing duidelijk uiteengezet,
    Een klasse D versterker is een elektronisch apparaat dat de grootte van elektrische signalen verhoogt. Het onderscheidt zich van andere soorten versterkers door het ontwerp, dat het risico van verhoogde vervorming afhandelt voor een zeer hoog niveau van efficiëntie, waardoor deze kleiner en lichter kan zijn dan andere versterkers. Bij klasse D wordt de uitgangstrap (dus de transistors die je muziek versterken) constant aan- en uitgeschakeld. Ze zijn enkel actief indien nodig. Daarom worden ze ook schakelende versterkers genoemd – niet te verwarren met schakelende voedingen.

  9. Had het nog ’n keer moeten lezen, af en toe wordt het fout gecorrigeerd. Inzake de warme klank van de 5 cijfers voor de komma buizenversterker, die is absoluut zonder vervorming maar deze kwaliteit blijft inderdaad niet lang perfect en is echt belachelijk duur. Deze vergelijking met de warmere weergave, zonder vervorming constateerde ik direct, toen ik de standaard switchvoeding verwisselde met de lineaire S-Booster voeding. Moet bekennen dat ik ook dacht stroom is stroom dat kan nooit iets uitmaken. De RME ADI-2 FS DAC is niet goedkoop, maar de apparatuur uit China is beslist niet slecht. Volgens mij klinkt ieder apparaat beter met lineaire voeding, maar als het vermogen (versterker) groot is wordt de versterker zwaar en onbetaalbaar. De ‘D’ klasse versterker weegt weinig maar heeft tegenwoordig echt high-end sound.
    Spies?!! had spikes getikt ook (‘s) moet (s) zijn.

  10. Wil beslist niet als snob gezien worden, heb beslist geen geld in overvloed, maar als jouw muziek hogere eisen stelt. Ben inmiddels 70 en kan véél genres waarderen, maar als je ook houdt van klassieke muziek dan wordt de keuze beperkter. Waarom?!! de weergave van ’n trio stelt weinig eisen aan de installatie. Trouwens vergeet niet dat de opstelling/plaatsen van de luidsprekerboxen de weergavekwaliteit enorm beïnvloed. Een gelijkbenige driehoek box R/L en luisteraar geeft vaak de beste weergave. En vooral niet vergeten dat de tweeter(s) altijd op oorhoogte gezet moeten worden. Piepschuim (geeft hetzelfde resultaat als spies, kosten veel meer) onder de aktieve subwoofer(‘s) en tussen de daarop geplaatste luidsprekerboxen, zorgt voor de juiste hoogte. Bijna elke luidsprekerbox klinkt het beste met ’n vrije ruimte voor/naast en achter de speaker.
    Het ‘Waarom’ klassiek moeilijker is dan het trio is eenvoudig verklaarbaar. Het aantal muzikanten loopt gigantisch op. Als de installatie instaat is om elke frequentie weer te geven en niet te vergeten ook de diepte (3D), trouwens ook verschil in hoogte (niet de frequenties) maar vanaf de vloer. Het symfonie orkest samen met het eerder genoemde trio en groot koor aangevuld met tenor etc. dat stelt hoge eisen. De betere installatie geeft dit weer, waardoor je in gedachte instaat bent, tussen de >100 muzikanten te wandelen. Deze https://www.aiyima.com/products/amplifier-aiyima-a300-tpa3255-2-0-channel-300wx2-hifi-amplifier versterker is volgens mij echt high-end maar heeft helaas te weinig vermogen vóór mijn luidsprekerboxen. Én ik weet is veel duurder maar mijn droom (met voldoende vermogen) https://www.soundimports.eu/nl/hypex-nilai-mono-kit.html blaast de tweeter(s) niet op (mits de volume knop verstandig beheerst wordt) , zoals ik eerder schreef ’n versterker met onvoldoende vermogen gaat klippen (vervormen).

    1. misschien zijn twee x “Sabaj a20” , als monoblock geschakeld een goede krachtige versterker voor je speakers, en meer betaalbaar.

  11. De mening van chatsmit en Marc zijn beslist géén onzin. Een merk heeft vaak niets met kwaliteit te maken. Vroeger was alleen (eindversterker) A klasse high-end, deze gebruiken altijd het aantal watt, wat de versterker kan leveren, ook al staat het volume op Nul hij verbruikt bijvoorbeeld 2×100 Watt versterker 200 Watt. Toen de A/B versterker klinken ook prima, verbruikt veel minder stroom. De ‘D’ klasse weegt niets, wordt niet heet maar er zijn echt high-end quality D klasse versterkers. Als mijn A/B Quad versterker 40 jaar oud kapot is, wordt het ’n D klasse. Onthoudt dat stroom uit elk stopcontact verre van uitstekend is, ook ’n onbekend merk gaat beter klinken met betere kabels (220Volt/rca/din/XLR) Een lineaire voeding klinkt veel beter dan ‘ n schakelende voeding.

  12. Zit nu naar een Ayima a3 preamp te luisteren. Die kostte 36 euro. Upgraden met voskhod j6 buizen. Twee tientjes. Betere opamps, Ook zoiets en voeding vervangen door een mean well. Voor 100 euro. 1000 euro geluid.

    1. Marc, de mean well waar jij het over hebt, is dat wat Ferdy bedoelt met lineaire voeding?
      Dank aan alle bijdragers van deze blog. Hier leer ik van.

      1. Nee het is een betere kwaliteit switch mode voeding. Gaf bij mij een wat rustiger geluidsbeeld. Je moet er zelf nog snoertjes aan maken, dus alleen gebruiken als je begrijpt hoe elektra werkt. Een lineaire voeding heeft een ‘grote’ trafo. Je kunt ook betere ‘schone’ switch mode voedingen van IFI kopen (iPower of Ipower X), maar die beginnen ook bij 65 euro. Ik heb het vooral gedaan omdat die goedkope Chinese voedingen niet zo’n goed idee vind. Iets meer ampère zodat ze minder warm worden. Voor mijn andere buizendoosje heb ik een Leicke gekocht van Amazon van 5 Ampère, die ziet er uit als een kleine laptopvoeding met snoertjes er bij. Ik wou gewoon een keer zo’n Mean Well proberen deze keer. Beide zijn onder de 20 euro.

  13. Deel de mening van Erwin wil alleen nog wat toevoegen. Inzake warmere weergave er is ”n DAC (RME ADI-2 FS DAC) waar de loudness functie wel aan audiofiel eisen voldoet. Want het veranderen/versterken van bepaalde frequenties, zorgen dat er ook frequenties zijn die dan verzwakt worden weergegeven. De standaard loudness instellingen kun je ook te wijzigen, de akoestiek is niet overal hetzelfde. Je hoort, ongeacht het volume absoluut geen verschil, zowel de hoge als de lage frequenties blijven qua indruk hetzelfde. Een versterker met te weinig vermogen tov de maximale belasting van de luidspreker(box) kan de tweeter opblazen. De vervorming die we horen ontstaat omdat het signaal wat via de de bekabeling géén sinusgolf maar ’n blokgolf is. Zoals Erwin schreef, de lagere frequenties vragen om veel meer vermogen. Je kunt beter een versterker hebben die veel meer vermogen kan leveren dan de luidspreker(box) kan verdragen, dan blaas je de tweeter nóóit op, mits dat is logisch, de volumeregeling niet helemaal opendraait.

  14. Ik ben het denk ik met alle punten eens in je citaat, echter heeft dat betrekking op hifi-apparatuur van high-end klasse, ofwel al snel 10 duizenden euro’s als je doel is om tot een minimale vervorming in geluid te behalen. De goedkope Chinese apparatuur dat hier geblogd wordt heeft 3 nullen minder en is voor iedereen betaalbaar. Is het daarmee allemaal prul vergeleken met de high-end apparatuur? Dat zou je verwachten, maar mijn ervaring is: nee, er kan hele goede apparatuur tussen zitten met specs en klank beter dan merken als NAD of Marantz (midden klassers). Voorbeeld: momenteel gebruik ik een Aiyima a08 pro, krachtige klasse D eindversterker op een onbekend tweedehands Chinees buizendacje op een WiiM streamer (digitaal). Lekker klein en minimalistisch. De klank van deze combi op mijn B&W CM speakers is echt veel beter dan ik ooit gehoord heb met mijn NAD en DENON versterkers. Met goed speurwerk en uitproberen, is het zeker weten mogelijk om een verbetering van je geluid te krijgen met goedkope Chinese audio apparatuur.

    1. Mijn citaat heeft absoluut niet betrekking op high end apparatuur van duizenden euro’s. Dat staat ook nergens in het fragment. Ik wil meer duidelijk maken dat buizenversterkers voor hifi doeleinden gewoon niet geschikt zijn. Termen als warm en analoog zijn nogal erg vaag. De heer Breem legt het haarfijn uit. Biizenversterkers zijn voor gitaristen. En daar ben ik er een van. Voor gitaar erg mooi maar voor hifi wil je geen vervorming en toegevoegde klankkleur die buizen altijd geven. Maar als je die vervorming mooi vindt en geen waarde hecht aan natuurgetrouwe weergave staan buizen natuurlijk erg leuk op zo’n versterker😉

      1. Wat ik daarmee bedoel is dat goede natuurgetrouwe weergave pas vanaf de duizenden euro’s te bereiken is. Een buis kan een mooie klankkleur geven, dat is een vervorming. Maar ook alle verschillen die je hoort tussen bijv. verschillende merken versterkers of dac’s (zonder buis) is vervorming. Vervorming is voor de meeste mensen geen probleem mits het naar smaak is. En wil je dus absoluut minimale vervorming dan ben je toch echt wel 1000den euro’s kwijt. En vraag ik me persoonlijk af wat je daar dan aan hebt, gezien acoustic, het ouder worden van je oren, het moment van luisteren, veel meer veranderlijke invloed heeft op oorspronkelijke geluid dan wel of geen vervorming van een buis.

        1. Nee die verschillen zijn niet de vervorming. Pertinent onjuist. Vervorming treedt op bij oversturing van transistorversterkers. Buizen geven altijd vervorming. Die duizenden euro’s is ook echt onzin hoor. 😉

          1. Zo’n Chinees buizen-voorversterkertje (zoals het blogonderwerp) of dac met een buisje, is -pertinent- geschikt voor hifi audio in de lage- en middenklasse. Misschien zelfs ook op high-end apparatuur, dat weet ik niet.

  15. Even een citaat van Breem. Deze meneer weet waar hij het over heeft. “Buizen versterkers, algemeen
    De laatste jaren worden er her en der versterkers aangeprezen die gebaseerd zijn op de verouderde elektronen-buis technologie uit de jaren tot ca. 970. Meestal worden uitermate dure en luxueus uitgevoerde apparaten aangeboden. Veel chroom, de buizen goed zichtbaar, kortom, veel uiterlijk vertoon dat luidkeels roept: “Kijk.eens…..HIER STAAT EEN BUIZENVERSTERKER”.
    Er zijn ook diverse zelfbouw ontwerpen op de markt. Deze systemen worden aangeprezen met termen als het “warme/karakteristieke/specifieke buizengeluid” of simpelweg als “het ultieme” op het gebied van geluidsweergave.
    Ook het elektronica tijdschrift Elektuur is al geruime tijd bezig met een serie buizen ontwerpen. Men is daar weliswaar terughoudend met klankmatige claims, maar een duidelijk kritische stellingname heb ik er nog niet echt gezien.

    Even terug naar de definitie van HiFi: Geen enkele component in de keten mag een “warme”, “karakteristieke” dan wel “specifieke” klank aan het geluid geven. Het enige wat telt is een zo goed mogelijke benadering van het orginele klankbeeld.

    Op deze website staat ook een algemeen hoofdstuk over versterkers

    Enne…. Het kan best wel leuk of leerzaam zijn om als (elektronica) hobbyist eens iets met buizen te knutselen. Er zijn per slot van rekening ook mensen die 17e eeuwse schepen (na)bouwen met materialen en gereedschappen uit die tijd. Maar die beweren niet dat hun schepen categorisch veel beter varen dan die van nu.
    Kan HiFi beter of gemakkelijker bereikt worden met buizen dan met transistoren?
    Het antwoord is volmondig: Neen.
    Er is geen enkele reden dat een buizen versterker het HiFi ideaal beter of gemakkelijker benadert dan een transistor versterker. Met de ouderwetse buizentechnologie kan best wel een goede versterker gebouwd worden. Maar in vergelijking met een transistor versterker van dezelfde kwaliteit is de buizen versterker:
    Aanzienlijk duurder (de verouderde onderdelen zijn nu erg duur)
    Beperkt qua vermogen. (buizen versterkers komen zelden boven enkele 10-tallen watts uit, en de veel geprezen “single ended” meestal niet boven 5 Watt. Dat is voor het midden en hoog vaak wel voldoende als je niet te hard speelt, maar voor het laag vaak onvoldoende)
    Groter, en vereist een ruime opstelling i.v.m. de vereiste koeling
    De luidspreker transformator is en blijft een probleemgeval bij eindversterkers
    Buizen versterkers geven meestal een slechte demping aan de luidspreker(s). Dat komt vooral de basweergave niet ten goede
    Gevoelig voor veroudering (de eigenschappen van buizen gaan in de loop der tijd achteruit)
    Energetisch onvoordelig (gebruikt veel meer energie)
    Slechter qua ruiseigenschappen (bij gevoelige voorversterkers)
    Behept met microfonie (bij gevoelige voorversterkers leidt het aanraken van de versterker tot bijgeluiden)
    De hoge spanningen maken het gevaarlijker voor de zelfbouwer/ster
    Kijk ook naar de essentiele specificaties. Dit zijn de enige getallen die de geluidskwaliteit van een versterker bepalen.

    Over het “Warme Buizengeluid”
    Veel van mijn generatie genoten (ik ben van 1947) hebben een herinnering aan de gezelligheid bij die zo “warm” klinkende radio / pick-up van de jaren ver terug. Dat “warme” geluid kwam vooral door de slechte luidsprekers en luidspreker behuizingen van die tijd (de dome tweeter bestond nog niet), de slechte hoge tonen weergave van de middengolf radio en het radiomeubel met z’n boemerige lage tonen (zie luidspreker behuizingen / gevouwen baffle), veelal nog verstopt achter dempende leunstoelen in propvolle kleine woonkamers.
    Als je dat nostalgische gevoel terug wilt, prima, en richt ergens in je huis een 50-er jaren kamer in met zulke spullen en zwijmelen maar…
    Ga echter niet de gebrekkigheid van de technologie van toen propageren als het summum voor nu.
    En het is natuurlijk helemaal kolder om een “warm” geluid te associeren met de thermisch verhitte kathode van elektronen buizen. De term “warm” wordt bij gebrek aan een beter woord nog wel eens gebruikt voor een soort geluid met voldoende laag en geen scherp hoog. Dat heeft niets te maken met iets wat je in graden Celcius kunt meten.
    Over het “Slechte” transistorgeluid
    De eerste verschijning van transistoren in de geluidsweergave was ongetwijfeld de “transistor radio” aan het einde van de jaren vijftig. De transistor maakte het met z’n kleine afmetingen en geringe stroomverbruik voor het eerst mogelijk om goed draagbare radio’s te bouwen. Door het beperkte vermogen van de toenmalige transistoren en de kleine (plastic) kastjes was het geluid verre van HiFi. Ook de eerste huiskamer versterkers met transistoren hadden nogal wat beperkingen, zoals te weinig vermogen, waardoor er bij een beetje volume al oversturing optrad, met veel akelige vervorming.
    Omstreeks die zelfde tijd werd ook de FM-radio geintroduceerd, waardoor de middengolf luisteraars geconfronteerd werden met echte hoge tonen en daar vaak heel erg van schrokken. Bovendien hadden die eerste FM ontvangers geen, of een matig werkende automatische afstemming. Een FM ontvanger die “naast de zender” afgestemd is geeft een schor geluid met scherpe slissende S-en en andere duidelijk hoorbare tekortkomingen.
    Veel van deze spullen kwamen uit Japan, en dat was in die tijd synoniem met “goedkoop en van slechte kwaliteit”. In de latere decennia is zowel het goedkope als de slechte kwaliteit van Japanse producten drastisch veranderd.
    Uit die eerste tijd van transistor producten stamt waarschijnlijk de slechte naam. Het dient duidelijk te zijn dat dat tegenwoordig geheel ten goede gekeerd is.
    Er zijn uitzonderingen
    Bijv. bij gitaar versterkers en andere elektronische instumenten (Hammond orgel, Onde Martinau, Theremin etc.) maken bepaalde speciale (vervormings) eigenschappen van de versterker en luidspreker (behuizing) een wezenlijk deel uit van de geproduceerde klank. Hier is geen enkel bezwaar tegen, maar zulke apparatuur is niet geschikt en niet bedoeld voor het hifi weergeven van muziek in het algemeen.
    Een Hammond-orgel met een Leslie box kan een fantastisch mooi geluid maken, maar een Beethoven symfonie is over zo’n systeem niet om aan te horen. Ook het omgekeerde geldt: als je die Hammond direct aansluit op een zeer goede HiFi installatie is het geluid ook niet echt fraai.
    Het enige aspect dat hier voor buizen (eind) versterkers pleit is de omstandigheid dat die -bij een geschikt ontwerp- bij oversturing een wat mildere vervorming produceren. Transistor versterkers hebben meestal de eigenschap om bij een flink vermogen nog weinig vervorming te produceren, maar bij iets meer vermogen opeens erg veel en erg onaangenaam klinkende vervorming te leveren.
    Voor een Hifi versterker geldt echter dat je die NOOIT mag oversturen, want IEDERE oversturings vervorming is onacceptabel.” Tot zover het citaat.

Geef een reactie