– Update: 9 juli 2024 –
Hoe zit dat nou met pakketjes uit China, anno 2024? Krijg je gedoe met de douane? Hoe lang duurt het verzenden? Hoe zit het met de btw, en met de importkosten? En zijn die webshops wel betrouwbaar?
Ja, die grote webwinkels zoals AliExpress zijn betrouwbaar, ja. De btw zit ook al in de prijs. Je krijgt nu dus ook gewoon een btw-bon (voor ondernemers aftrekbaar).
Er komen geen extra kosten bij, vaak ook geen importkosten. De bezorging duurt ongeveer 10 dagen. Soms maar drie dagen als het vanuit Europese pakhuizen komt. Of wat langer als het “Gecombineerde levering” is (vanaf een totaal van €10 is de verzending meestal gratis). Mocht er wat misgaan dan kan je in AliExpress gewoon mailen, en je geld terugvragen via een dispute (een geschil). Dat heb ik ook wel eens gedaan in zeldzame gevallen, en dat ging eigenlijk altijd goed.
Ik heb persoonlijk veel goede ervaringen met AliExpress. Met andere Chinese webshops zoals Shein, Temu, Whish en DHGate heb ik iets mindere ervaringen.
Pakketje uit China: invoerrechten, BTW, douane?
Tot €150 komen er geen invoerkosten bij, en de btw zit al in de prijs. Boven de €150 komen er soms importkosten bij: dat ligt aan de productgroep. Op veel elektronica zit bijvoorbeeld geen importheffing. Maar op ebikes bijvoorbeeld weer wel.
Vaak zitten alle kosten al in de prijs (bij AliExpress dan). Bij zonnepanelen en fietsen bijvoorbeeld. “EU tax included” staat er dan bij. Het wordt dan ook vaak geleverd vanuit Europese pakhuizen.
Ik koop vaak op AliExpress, zoals deze Bluetooth speaker. Of deze Poco telefoon. Of deze verrekijker. En zelfs ebikes koop ik gewoon op AliExpress. De beste oordopjes koop ik ook zo, en van de echte toppers schrijf ik hier dan reviews. Over deze ANC-koptelefoon bijvoorbeeld, of over de beste powerbanks.
De douane doet steekproeven. Wordt jouw pakketje dan gecheckt, dan komt er €4 aan douanekosten bij (als je online betaalt dan, anders €7). Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, maar dat was maar zeer zelden.
Om onze douane te ontlasten doen de grote Chinese webshops nu zelf de btw, die ze dan afdragen aan de Nederlandse Belastingdienst. Dat heet IOSS: Import One Stop Shop. Het staat er ook bij: “inclusief btw“. Of “EU Vat included“. De btw-bon kan je downloaden bij elke bestelling, bij de verzend-info. AliExpress doet dat bijvoorbeeld ook zo, maar andere shops zoals DHGate niet. Dus daar kan je dan soms een factuur voor de inklaring krijgen. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Kijk uit voor spam met spookfacturen
Tussen alle spam krijg je ook wel eens spookfacturen, waarbij het net lijkt alsof die van PostNL zijn (of van DHL en zo). Check het goed, of vergelijk het met de echte PostNL app (hier voor iPhone, en deze voor Android). Die klopt altijd!
Wat is Dropshipping?
Dat zijn Nederlandse webwinkels die de spulletjes van AliExpress doorverkopen, zonder zelf voorraad te hebben. Je kan ook gewoon zelf op AliExpress iets kopen, dat is goedkoper. Een account is zo gemaakt, en betalen kan onder andere met iDeal. De verzending gaat vaak net zo snel.
Zie voor meer info ook deze pagina van de Belastingdienst.
PostNL kan soms btw vragen
Als de webshop NIET is aangesloten bij IOSS (wat niet vaak voorkomt), moet je aan PostNL de btw en de afhandelingskosten betalen. De kosten zijn dan afhankelijk van de waarde van je pakket. Als je online betaalt is het goedkoper dan bij een PostNL-punt. Betalen kan via de track & trace informatie (en via de PostNL-app).
Maar dit is allemaal niet nodig bij grote webshops zoals AliExpress.
Waarde pakket | Btw | Afhandelingskosten | Invoerrechten | |
Online betalen | Bij PostNL-punt | |||
Tot € 150,00 | Ja | € 4,00 | € 7,00 | Nee |
Vanaf € 150,00 | Ja | € 10,00 | € 13,00 | Ja |
Voorbeeld: een iPhone snoertje van €2,-
Een snoertje van €2,- is nu dus €2,42 (met 21% btw en met btw-bon, zakelijk aftrekbaar) bij de grote webshops zoals AliExpress. De bezorging blijft vaak gratis. Er komen geen kosten bij.
Als de webshop NIET bij IOSS is aangesloten, dan kan PostNL 7 euro aan douane-kosten rekenen. Plus de btw (maar als je online betaalt is het dan 4 euro in plaats van 7 euro).
Track & Trace “fouten”
Soms staat er in de Track & Trace dat het al bezorgd is, door PostNL of DHL, terwijl dat niet het geval is. Meestal wordt het dan wat later alsnog bezorgd. Heb ik al een paar keer meegemaakt. Of het wordt teruggestuurd naar China, zonder bezorgpoging. Heb ik ook wel eens meegemaakt, maar dan krijg je je geld gewoon terug van AliExpress, via de dispute-knop (“Geschil”).
Chinese pakketjes: wat kost het bezorgen?
De bezorging is meestal gratis voor bestellingen vanaf €10. Reken dan af als je meerdere producten in je mandje hebt (als het gele CHOICE-logootje er maar bij staat).
De Chinese regering voorzag dat iedereen massaal zou gaan webwinkelen. De geniale zet was simpel: de Chinese regering betaalt de postzegel bij alle kleine pakketjes. Dat is hun export-subsidie. Internationale afspraken bepalen vervolgens dat PostNL het vanaf het vliegtuig in Nederland moet bezorgen. Vaak wordt het ook geleverd vanuit Europese pakhuizen.
Om onze bezorgdiensten te ontlasten is er nu “Gecombineerde levering“. Als je bijvoorbeeld drie kleine pakketjes binnen x dagen bestelt, dan doen ze dat in een grotere envelop. Dat is slim, en op alle vlakken beter – alleen duurt het dan iets langer.
Douane, import, steekproeven
De douane doet steekproeven. Ze controleren goed op namaak. Grote westerse merken zoals Nike, Adidas en RayBan worden beschermd door copyrights en patenten. Er is ook weinig namaak te koop, en je ziet het ook niet in de grote Chinese webwinkels zoals AliExpress.
Maar misschien wil je ook helemaal geen namaak. Sony, Sennheiser en Shure? Liever KZ, TRN, Fiio, Anker. Telefoons? De beste voordelige zijn de Xiaomi Poco’s. Of de Oneplus. Soms zelfs nog beter dan Apple of Samsung. Geen RayBan maar KingSeven zonnebrillen. Of zo’n buizenversterker. Ik vertrouw steeds meer op online reviews – zoals deze blog ;).
We rijden al in Chinese auto’s zoals Volvo, MG, Lotus, Nio of PoleStar (ja, Volvo, MG en Lotus zijn inderdaad 100% Chinees). De goedkopere BMW’s worden ook allemaal in China gemaakt. Wellicht worden onze treinen straks ook Chinees (beter dan Italiaanse Fyra), is je nieuwe gitaar zo’n Chinese gitaar, en vlieg je straks met een C919 in plaats van een 747.
Maar niet getreurd! De nouveau riches in China willen westerse topmerken. Een enorme nieuwe markt. Ze rijden daar het liefst in Europese topmerken zoals Audi, Range Rover, Mercedes en de BMW’s die wel in Duitsland gemaakt zijn. Ze willen H&M (Zweeds), Zara (Spaans), IKEA (Zweeds), Nederlandse babymelk, Nederlandse chipsmachines van ASML. Ze gaan Italiaanse koffie, Franse wijn en Schotse whisky drinken. En Belgische bonbons en ijs eten. Allemaal van Europese topmerken. We krijgen het nog druk!
Ik krijg nu ook 21% korting te zien bij een voorversterker van 471 euro, maar dat betekent dus dat het pakket nog langer onderweg is en ik word aangeslagen voor de verzendkosten van 100 euro (zwaar ding) en afwachten of er ook nog eens een importheffing op zit, en twee keer afhandelingingskosten….
Ik heb een stofzuiger besteld via alie voor € 360,00.
Volgens mij was VAT niet inbegrepen, want er stond een prijs adjustment van -€76,00 en als ik op het vraagteken duwde zei die dat er nog VAT kosten bij konden komen.
Nu kreeg ik vrij snel na het bestellen allemaal whatsappjes inzake het betalen voor VAT+Fee van € 180,00.
Ik heb aangegeven het dan niet meer interessant te vinden en toen paste hij het aan naar € 130,00.
Hij zegt dat ik bij hem moet betalen zodat ze de bestelling kunnen vrijgeven.
Nu gok ik dat deze mij probeerde op te lichten, maar wil het hier toch even verifiëren.
Hi Rob, ik heb nu hetzelfde. Had je nog besteld? Ik moet ook douanekosten betalen, worden later op de factuur verminderd weliswaar, maar blijft toch een gok.
Hoi Rob, ik heb hetzelfde. Ze vragen me om 306 euro aan kosten te betalen en dan pas kunnen ze het pakketje vrijgeven. Wat heb je uiteindelijk gedaan?
Hallo, ik vind net een heel klein pakje in mijn brievenbus uit China. Ooit heb ik kledij besteld en dat heb ik nooit ontvangen (bleek ook uit China te moeten komen). Maar nu opeens een pakje met mijn naam erop. De clou is dat er niets inziet. Wat moet ik hier nu mee?
Gr. Saskia
Ik heb vandaag ook een klein pakketje uit China gehad zat niets in had ook iets besteld maar niks ontvangen de webshop is niet meer bereikbaar
Wat een goed en nuttig artikel! Iedereen die wel eens dingen van buiten de EU heeft besteld herkent denk ik wel dat je dan toch even in spanning zit van of het wel goed gaat. Zelf heb ik bij een bestelling voor mezelf ook wel eens zo’n bericht gehad dat je dan extra moet betalen? Maar dat is dan dus btw? Of kan het ook iets anders zijn?
Ze willen belasting van 17% invoeren
Ze kunnen beter die oplichters in Nederland aanpakken ik kocht zogenaamde orthopedische sandalen voor 48 euro,en wat blijkt bij Ali express staan ze voor 8.99
3 weken geleden een oneplus ace 2 pro gekocht twv E605 enneh moest alleen Fedex betalen 47 euro haha dikke prima 24gb werkgeheugen + 1TB opslag en 150 superfast charging voor dat geld :) :) ik hou van Chinees :)
Ik heb mijn pakket niet ontvangen, er staat al meer dan een maand in de tracking dat het in het lokale logistieke bedrijf is! waar moet ik heen om het op te halen? moet het worden afgeleverd op het adres dat ik bij de bestelling heb opgegeven? Met dank !
iPhone bumpertje besteld op AliExpress voor € 2,15. Nu krijg van PostNL een betaalverzoek voor de inklaringkosten en btw van € 4,18. Overal lees ik dat AliExpress bij IOSS is aangesloten en dus al BTW en inklaring bij de prijs inbegrepen zit..
Bij andere bestellingen bij AliExpress van eerder dit jaar kreeg ik géén factuur. Wat is hier aan de hand? BtW het is geen phishing want ik heb inderdaad een iPhone bumpertje van € 2,15 besteld op Ali. Als ik gewoon weiger, gaat de bestelling dan gewoon retour China?
Op aliexpress kan je de factuur laden waarop de vooraf betaalde Btw vermeld staat. PostNL dit doorsturen. Als ze weigeren, weiger te betalen en bestel opnieuw. Dit kost minder.
download je PostNL btw betalingsbewijs en sla dit op.
Ga naar AliExpress klik op help ga naar custom service en klik op medewerker spreken, leg in het Engels uit dat je btw moet betalen, hij zal vragen naar je bestel nummer, selecteer dit uit je bestel lijst en voeg je te betalen btw bewijs er bij, je krijgt dan binnen 2 weken je btw op je ( door jou gekozen mogelijkheid ) terug gestort.
Bedankt voor je reactie. Indertijd idd geklaagd bij AliExpress maar die liet het me met de verkoper uitvechten en die reageerde gewoon niet meer. Toen geld teruggevraagd via het Ali-systeem en gekregen (geloof ik, is alweer 10 maanden geleden). Later nog wel eens wat besteld via een ‘zakelijk’ Ali-account. Dan krijg je in ieder geval ook een wat fatsoenlijker factuurtje, met btw. Afijn, lijkt nu opgelost dus.
Beste is al postnl btw vraag om factuur te downloaden op aliexpress en deze postnl om de oren gooien en ze wijzen op de ioss en anders weiger je de zending en besteld opnieuw ,gaat vaak nog sneller en anders is altijd npg de action😆
Beste AJ,
De verzendtijd is in 2022 extreem veel langer geworden.
Het gebeurd nu regelmatig dat pakketje in NL is aangekomen en ik nog 6 a 7 weken moet wachten.
Pakketjes worden momenteel ook veel gecombineerd. Helaas dan niet veel sneller geleverd.
Het heeft iig niet met de oorlog te maken want het is echt begin 2022 begonnen…
Heb je enig idee?
Ik heb eind vorig jaar wat spulletjes besteld, veel gecombineerde levering (wat ik op zich verder prima vind), begin dit jaar in Nederland aangekomen (bij local delivery company aldus de app) maar na 2 à 3 maanden nog steeds niet ontvangen…
Ja, “combined delivery” zie je tegenwoordig vaak. Anders lopen de kosten teveel op voor de Nederlandse post. Ligt dus niet aan AliExpress, maar aan onze post: die combineert de pakketjes. Op zich terecht en goed, maar de bezorging duurt dan wel langer inderdaad. Ik heb de teksten bijgewerkt.
Wanneer denkje dat de oorlog begonnen is slimpie dat is al meer dan jaar aan de gang,dus als de verzendtijd in 2022 langer is geworden dan zou de oorlog zo maar het probleem kunnen zijn maar als je ff googled dan zie je dat het door covid 19 komt👍😆
Bedankt voor het informatieve artikel! Ik heb echter nog een vraag. Aliexpress zit dus bij IOSS en wij als ondernemer kunnen de btw aftrekken. Maar over je eigen sales dien je natuurlijk ook BTW af te dragen in het desbetreffende EU land. Dien ik dan alsnog zelf voor de IOSS aan te melden om de btw af te dragen over de sales in de EU landen die ik maak?
Binnen de EU betreft het intracommunaire btw, die hoef je niet te heffen naar zakelijke afnemers. Naar consumenten wel.
Ik ben bekend met de intracommunaire btw. Echter gaat mijn vraag over direct verkoop vanuit Aliexpress (dus buiten de EU) naar de directe consument (binnen de EU). Aliexpress zit dus bij IOSS en wij als ondernemer kunnen de btw aftrekken. Maar over je eigen sales dien je natuurlijk ook BTW af te dragen in het desbetreffende EU land. Dien ik dan alsnog zelf voor de IOSS aan te melden om de btw af te dragen over de sales in de EU landen die ik maak?
vanwege chinese new years viering kan ik anderhalve maand op mijn pakketjes wachten . had ik dit maar eerder geweten .
Waar (in hemelsnaam) op Aliexpress vind ik bij mijn bestellingen informatie over de BTW zodat ik mijn boekhouder daarmee blij kan maken, Aartjan? Kan ik echt niet vinden. Leuke tablet gekocht dankzij jou, maar nu graag m’n BTW indienen…
Bij je account > My orders > Order details > “Download invoice”
Aartjan, wat is toch het mysterie met Schiedam? Die plaats wordt altijd vermeld op pakketjes van Ali. Of woont de broer van Ali in Schiedam? Hoe zit dit precies, wat gebeurt daar? Is Schiedam de zustergemeente van Peking?
Schiedam kan je zien als het depot van AliExpress. De “Gecombineerde levering” wordt hier verzameld en geregeld om de transportkosten laag te houden. Je kan er helaas niks ophalen, of naar terugsturen of zo.
naar wat ik begrepen heb komen er dagelijks zo’n 70000 pakketjes vanuit china .een ieder zal snappen dat dit een logistiek gruwel is. op een pakketje moet een retour adres .voorheen stond er ook het verzend adres op uit china .Ik verwacht dat er op het adres in schiedam een hal staat met een grote container waar de ongeadresseerde en de retour pakketjes in worden gegooid . ik denk niet dat dit terug gaat naar de afzender (kosten technisch) ,maar dat dit (zoals bij heel veel retour zendingen van webshops) wordt vernietigd
Ik heb ook iets uit China besteld nou alles is goed gegaan qua track and trace ik volg hem vis die 17TRACK totdat die stopt bij 11-12-2021 laaste update sinds die heb ik geen een nieuwe update gezien ben ik de enige en zoja wat hebben jullie gedaan ?
Wat staat er bij je laats
Ha ik ben sinds 26-10 aan het wachten op een pakketje.
Ligt sinds 25-11 bij de douane en verder is er geen beweging in te zien.
Mijn partner is nog langer aan het wachten, van 4-10 zelfde verhaal ook.
We krijgen meldingen met verlengde levertijd vanwege COVID in China.
Beetje vreemd als het wel al bij de douane in nl ligt
Mijn ervaring hiermee is dat je alleen maar af kan wachten. De douane in Nederland kan het innemen, maar dan krijg je sowieso bericht. Ook kan het zijn dat het daar lang blijft liggen, heb ik laatst ook gehad. Toen heb ik drie maanden op een pakketje gebracht. Ik weet niet of anderen hier andere ervaringen hebben.
Yo estoy esperando mi pedido desde noviembre 🤦🏼♀️
merk indd. dat het na 1 juli allemaal wat langer duurt . geen idee hoe dat zit
ik heb zelf gemerkt dat het sinds 1 juli wat langer duurt .
Als een verkoper uit Ameria een ioss nummer heeft hoe zit dan met eventuele extra kosten bij een bestelling boven de 150 euro?
Weet iemand hier wat ‘geleverd aan de vervoerder transport’ betekent? Dat zie ik bij de track and trace in de app 17track. Het staat er nu al dik een maand
Beste Aart Jan,
Ik heb op 31 mei 2021 heb ik vele shakebekers besteld op alibaba voor een paar honderden euro’s. vervolgens is het verzonden, op tijd verzonden. ondertussen ligt het nog steeds in de container bij de douane (inspectie van de container voor de tweede keer). het ligt in belgie sinds 7 september. (ik woonachtig; nederland). verzendetiket UPS is aangemaakt op: 21 juni Frankrijk, 1Z1F715A6812577166
Verzendpartij die het moet aanleveren aan UPS is: EasySent
http://www.easysent.com/
ik ben een beetje ten einde raad.. weet jij wat ik nu nog kan doen? verzender waarbij ik het heb besteld zegt telkens ik push ze ook, maar de douane schiet maar niet op.
Hoor graag wat je zou doen wanneer je in mijn schoenen stond.
Kijk uit naar je reactie.
Alvast hartelijk bedankt!
Je trackingnummer lijkt nergens meer te reageren.
Ik zie op de site van easysent een belgisch telefoonnummer.
Heb je er al naar gebeld?
Easylogsoutions
Rue Saint Exupery, Grâce-Hollogne, 4460 Liège, Belgium +32 (0)42246970
Beste,
Ik heb 11 oktober een pakket besteld van €186 (btw was inbegrepen) maar zie dat het al hele tijd blijft hangen sinds 21/10 (toegekomen in België) bij customs Belgium, ik krijg van niemand melding hier over en vind ook niet wie ik kan contacteren?
Kan u mij meer info geven wat ik moet doen?
Vriendelijke groet,
Jessica
Beste Jessica,
Waarschijnlijk krijg je hier problemen mee. Ik weet niet of je in België of Nederland woont. Voor België moet je tracking bij bpost zijn. Daar kan je je factuur met reeds betaalde btw opladen. Als in China alles correct is verlopen, wordt het pakje vrijgegeven. Echter 186/1,21 (21% Btw) is groter dan 150 euro en dan komen er invoerrechten bij. Deze zijn niet door de website van China geïnd. Daar zal je waarschijnlijk voor moeten bij betalen.
Laat weten hoe het afloopt.
Mvg
Hans
Ik heb 58€ bij moeten betalen op een laptop van 225€. Gedaan. Laptop nooit ontvangen. Die 58€ krijg ik niet terug. Had ik maar met creditcard moeten kopen of extra verzekeren zegt men. De 225€ uit China heb ik na 6 weken terug gekregen
Wow, dat betekent dat de douane gewoon terugstuurt. Dat is best wel groot nieuws, want dat is oplichterij. Als je betaalt voor import moeten ze ‘m ook doorlaten… bel de Belastingdienst!
Ik stuitte op jouw site doordat postnl mij geen antwoord lijkt te kunnen geven (en ik zie daardoor bij toeval dat ik hier véél vaker moet gaan kijken voor andere dingen, zoals tips over goede oordoppen uit China, maar dit terzijde).
Ik had in China oordopjes van Xiaomi gekocht. Na heel lang wachten kreeg ik een brief van postnl met het verzoek de waarde (18 euro) door te geven, plus mijn mailadres en telefoonnummer. Dat heb ik keurig gedaan, omdat ik inmiddels had gezien dat ik 7 in plaats van 4 euro zou moeten betalen als mijn gegevens niet bij Post.nl bekend zouden zijn. Ik was dus onaangenaam verrast toen ik alsnog 7 euro bleek te moeten betalen. Sterker nog, ik moest 7,98 euro betalen (nergens zijn die 98 cent vermeld, maar die zijn voor de moeite en het voorschieten heb ik inmiddels begrepen). Voor dat bedrag moest ik het pakket óók nog op gaan halen. Waarom ik niet online heb kunnen betalen hebben ze me nog steeds niet uit kunnen leggen. Weet iemand hier hoe dat zit? Ik snap natuurlijk heel goed dat het voor postnl aantrekkelijker is om aan de kassa te laten betalen, maar ik voel daar natuurlijk niet veel voor.
Ik heb een vraag…..het is inmiddels september en als trouwe AliExpress besteller is mij iets onduidelijk. Vorige maand nog iets besteld en toen zag ik bij het afrekenen keurig de VAT apart bijgeteld. Pakket keurig ontvangen zonder enige kosten. Het vreemde is, dat als ik nu hetzelfde artikel bij dezelfde winkel wil bestellen, ik de VAT niet meer zie aangegeven? Betekend dit dat ik nu toch allerlei kosten aan de deur moet gaan betalen?
Kun je trouwens ook rechtstreeks aan AliExpress deze vragen stellen? Binnen mijn account alleen vragen over je bestellingen maar niet over deze algemene zaken?
Hopelijk kan iemand hier duidelijkheid verschaffen? Alvast bedankt🙏🏻👍🏻
Tot voor kort stond bij het bekijken van het artikel, dat de BTW er bij de afrekening nog ging bijgeteld worden. Nu staat erbij dat de BTW inclusief is.
Heb sinds de invoering van de nieuwe BTW-regels, reeds 5 artikels besteld. 3 ervan hadden voldoende waarde en werden via het logistiek systeem van aliexpress met bpost verstuurd (trackingnumme eindigt op BE). deze zijn binnen de 14 dagen toegekomen en heb geen bijkomende kosten moeten betalen. De twee andere zijn met China post en Yanwen opgestuurd. Ze zijn nog onderweg. Yanwen via spoor. Hopelijk komt deze route ook ok.
Worden er ook pakketten uit China naar Aliexpress Schiedam gestuurd terwijl deze niet afkomstig zijn van Aliexpress? Ik verwacht een item rechtstreeks van een leverancier en de postnl app geeft aan dat het pakket bij Aliexpress Schiedam is. Het is al door de douane dus het zal snel geleverd worden maar ik vind het vreemd dat er bij de postnl app staat afzender Aliexpress terwijl het niet afkomstig is van Aliexpress. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.
Het kan een dropshipper zijn, zie dat stukje daarover…
Het gaat om een artikel welke bij een fabriek is besteld dus geen dropshipper.
Zojuist de Xdobo X8 II ontvangen via AliExpress, waarbij bij de bestelling BTW berekend is en die zonder problemen en zonder bijbetaling razendsnel bezorgd is.
Ik bestel regelmatig artikelen uit China, nu zegt die man in China dat ik een mailbox moet aanmaken voor de douane anders kunnen ze niet verzenden, hoe die ik dit.
Op de officiele sennheiser site heb je die kabel veel goedkoper met gratis verzenden.
Ik ben aan het overwegen om te beginnen met dropshippen, als ik een een product bestel bij een Chinese leverancier, het product is bijvoorbeeld 12 euro en de verzendkosten 50 om naar Nederland te versturen, moet ik dan de BTW alleen betalen voor de 12euro (waarde product) of moet ik de BTW betalen voor 62 (50+12) (dus waarde product + verzendkosten)?
BTW wordt geheven op artikel+verzendkosten
Toch weer eens gebeld met Postnl over de IOSS regeling.
Wat denk je, de medewerkster blijft keihard beweren dat als je (bij het bestellen) al BTW hebt betaald bij Aliexpress en het pakketje met IOSS verstuurd is je toch nog die 4 of 7 euro afhandelingskosten moet betalen aan Postnl. Ik schrok me kapot.
Dit staat op de website van Postnl:
“ Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek”
Wat een tegenstrijdigheid!!!
Ik stop het telefoongesprek met de woorden: “Ik hoop dat je ongelijk hebt”
Nee dat heb ik niet zei ze.
Toen weer gebeld en kreeg een andere medewerker aan de telefoon en die gaf mij weer helemaal gelijk, dus bv. een usb-kabeltje van 1 euro kost straks 1,21 euro en dus helemaal een inklarings of afhandelingskosten extra. Wel verzonden via IOSS natuurlijk.
Mijn conclusie: ze weten het zelf maar amper bij Postnl en ik hou mijn hart vast als volgende week de eerste bestellingen van Ali na 1 juli aankomen.
Mocht het toch fout gaan??
Bezwaar maken via een b.v. een printscreen van de bestelling (om aan te tonen dat je toch BTW hebt betaald) zou volgens de medewerker na 1 juli ook niet meer kunnen.
Enige optie die je dan hebt is het pakketje terug laten sturen naar de afzender en dan maar hopen dat je via Aliexpress je geld nog terug krijgt.
Ik zie nu eindelijk ook tax gespecificeerd staan bij aliexpress. Vorige week zag ik dat nog niet.. nu durf ik weer te bestellen
Hallo hoe kan je dit weten of je ergens taxen moet op betalen bij aliexpress?
Als het vanuit China (buiten Europa) verstuurd wordt. Je ziet vat staan bij het afrekenen.
Ik heb op Alibaba een intercom set 8 stuks besteld en betaald via Paypal. Gekozen voor gegarandeerd uiterlijke bezorg datum. Dan stond er idd VAT bij het betalen en alles is verlopen zoals omschreven en niks bijbetaald met het in ontvangst nemen goederen. Grappige is wel de afgelopen route, dat was Shenchen – HK – Amsterdam, nu komt het terug HK – Duitsland – België en vanuit daar Nederland. Pakket is niet open gemaakt door de douane, waarschijnlijk een intern foutje DHL.
Echter jaren geleden ook iets minder leuks meegemaakt met Post.NL, via EBay een middenconse voor een Chrysler Voyager gekocht tweede hands €150 en ongeveer €100,- verzenden vanuit USA. Middenconsole is een optie en die kan je eventueel erin en eruit klikken met grote opberg ruimte en 12v, voor mij onmisbaar destijds, kostte €500 om en nabij bij de dealer en lang gezocht op MP dus uiteindelijk maar via EBay gekocht. Daar heb ik echt veel voor moeten bijbetalen, kan het bedrag niet meer herinneren maar bewijs betaling Paypal gingen ze niet akkoord en was nog goedkoper als nieuw maar kom op zeg ze hebben gewoon natte vingerwerk de waarde bepaald, en dat vanwege mijn maanden lange zoektocht en wetend niks online te vinden in Nederland ben ik echt gewoon *******.
Post.NL is zwaar en zwaar achteruit gegaan met betrouwbaarheid. Snel nog kort verhaal over lampen uit China, weken gewacht en maar eens navraag bij afhaalpunt, zegt ze die zijn inmiddels teruggestuurd omdat je 2 keer niet thuis was…..wtf als je 1 papiertje mist vd bezorger… maar 2 papiertjes in de bus is gewoon gelogen die heeft nooit aangebeld maar hoe ga je dit bewijzen, antwoordt inmiddels door camera systeem maar destijds gewoon weer verzendkosten betalen en vragen of ze aub opnieuw verzenden daar uit China.
Grappig is ook dat ik bij de Steigerconcurrent een ladder koop, bijna tot de minuut nauwkeurig ik de chauffeur met track tracé kan volgen en dus wel snel boodschappen kan doen ipv een mega bedrijf Post NL of DHL met hun tussen 0900 en 1700 of soms wel tussen en dan speling van 3 of 4 uur hebben. 100% dat ze op kantoor wel de auto’s kunnen volgen, speel dit door aan de ontvangers, wij dus, scheelt veel irritatie frustratie enz en 100% positieve reactie’s dat ze krijgen, ook minder mail en bel geklaag, maar ja wie ben ik, ze hebben er waarschijnlijk voor gestudeerd en weten hoe ze het juiste doen.
Net PostNL. aan de lijn gehad.
Als de verzender niet juist alles invult dan kan het voor komen dat er nog een keer BTW betaald moet worden + de €4 of €7 voor PostNL.
Dan moet je contact opnemen met de verzender alleen die kan een onderzoek instellen en BTW terug vragen….🥵
Hey Jan,
Dank je wel voor dit mooi artikel.
Ik heb nog alles ruim op tijd proberen te bestellen, maar 1 pakje heeft het niet gehaald.
Ondanks dat het een pakje via PostNL werd verzonden, is het toch BPost die de inklaring en aflevering doet voor België.
Een groot verschil, want in plaats van de 4 euro online is het bij PBost 15 euro online!
Nederlanders zijn dus veel efficienter ;).
Anderzijds had ik wel gedacht dat Aliexpress zich bij het IOSS zou aanmelden.
Met zo’n omzet!
Ik kocht bij AliExpress een nep-batterij van 5,12 USD, omgerekend 4,41euro die uit China komt.
Ik krijg net een brief van het bezorgkantoor BPost (België) met de melding dat ik 20,27 euro invoerkosten moet betalen. Ik vind dit veel tegenover wat ik hierboven lees.
Elke bestelling bij Aliexpress heeft sinds vorige week IOSS (import one stop shop) , BTW is al betaald en inklaring hoeft niet meer!, pik dit niet, want de EU stakkers zullen hier wel weer niet mee om kunnen gaan. Stuur een printscreen op van je factuur en druk ze op de feiten!!!
Nog 1 vraagje dan.
Je zegt dat AliExpress IOSS heeft sinds vorige week.
De betaling die ik deed was op 13/6.
Dus nog voor de aansluiting bij IOSS.
Ben ik nu ook gedekt?
Oei, net voor de overgangsfase, ik vrees dt je dan nog de inklaringskosten + BTW betaald, de BTW had je anders (na 1 juli) toch al betaald via Ali.
Ik wacht met spanning af voor mijn bestellingen na 1 juli, werkt die IOSS allemaal wel.
Daar vreesde ik dus voor… dat ik net op de grens zat, maar goed, ik denk dan dat ik het zal betalen. Ik doe dan nog steeds 10 euro winst tegenover als ik het dichterbij zou hebben besteld.
Succes met de nog binnenkomende pakjes onder IOSS
Nee, vanaf 1 juli betaal je geen inklaringskosten (4 of 7 euro) meer bij Aliexpress omdat die mee doet aan IOSS (import-one-stop-shop). Als je iets bij Ebay besteld uit China waarschijnlijk wel inklaringskosten, wel 4 of 7 euro, 13 euro is verleden tijd.
Bij Aliexpress wordt altijd 21% BTW ingehouden bij het bestellen ook als het verzonden wordt vanuit een EU land, dit laatste is ook nieuw sinds 1 juli.
Een voordeel heb je nu wel: je hoeft bij een relatief goedkope bestelling van b.v. 25 euro niet meer in je rats te zitten dat er nog eens 13 euro inklaring bovenop komt, was voorheen wel, maar gebeurde zeer zelden.
Bij Ebay betaal je ook alles inclusief 21% BTW.
Vandaag, 1 juli een e.e.a. uitgebrobeerd op Aliexpress, nog niets gekocht.
I.d.d. een prulding van 1 euro (free shipping) gaat nu 1,21 euro kosten.
Wel fijn dat Aliexpress ioss gebruikt scheelt toch 4 à 7 euro.
Wel vreemd dat je in de specificatie geen TAX ziet staan, maar het eindbedrag is wel plus 21%. Sorry die TAX zie je dus wel in de Android app, maar niet in de verouderde IOS app.
Maar nu komt het:
Voeg een produkt van 120 euro wat verzonden wordt uit Czech Republic toe aan het winkelmandje en zie tot mijn verbazing dat er dan ook BTW wordt ingehouden.
Dit klopt toch niet mensen verzending vanuit een EU land!
Bij info staat:
“……or where goods are shipped from within EU where the seller is established outside the EU”
Dit vind ik echt een tegenvaller, voorheen waren dit soort zendingen altijd vrij van BTW.
Vraag mij af of Aliexpress dit wel goed doet.
Ze maken wel meer van dit soort fouten (als het al fouten zijn). Moet je maar eens iets bestellen waar verzendkosten worden gerekend. Zeg eens iets van 5 euro met 1 euro verzendkosten. Als je van dat artikel een tweede of meerdere exemplaren wil toevoegen aan je mandje worden de verzendkosten steeds met hetzelfde bedrag van 1 euro verhoogd en soms zelfs nog hoger.
Als je in Nederland iets bestelt zijn de verzendkosten altijd eenmalig ongeacht de hoeveelheid artikelen die je bestelt en bij meerdere artikelen worden de verzendkosten dan vaak gratis. Bij AliExpress betaal je verzendkosten voor elk artikel, ook al is het iets superkleins als een hoesje o.i.d. Dus het verbaast me niets dat je ook bij verzending vanuit een EU-land dit gewoon wordt berekend. Hun shopsoftware is gewoon niet intelligent genoeg. Wel altijd ten nadele van de klant uiteraard!
Ja, maar dit zullen ze toch echt moeten oplossen, gaat heel veel geld kosten.
Maar ze schrijven wel dat het zo moet, echt heel vreemd.
Zojuist Postnl gebeld en zij bevestigen dat bestellingen van Aliexpress die verzonden worden vanuit een EU land vanaf 1 juli ook onder de BTW-regeling vallen.
Maakt dus niets meer uit of het vezonden wordt vanuit China of vanuit Spanje, enige voordeel is dat het versturen sneller gaat.
Serieus?
Vrij verkeer van handel en goederen binnen Europa geldt dus niet meer?
Dus de EU is niet zo één als de overheid ons wil doen laten geloven. Behalve als het om miljardensteun aan belastinggeld naar Zuid-Europese landen gaat.
Plus natuurlijk nog de 4 euro inklaringskosten. Waarom eigenlijk, tot 22 euro is het toch vrije import en de BTW wordt al bij aanschaf door AliExpress verrekend dus wat valt er dan nog in te klaren door Post.nl? Alleen om te controleren of de BTW inderdaad is afgerekend? En dus op ieder pakketje 4 euro extra dokken?
Het wordt er allemaal niet duidelijker op.
Is alleen maar als de eigenlijke verkoper niet gevestigd is in de EU.
Vreemd, altijd 13 euro inklaringskosten betaald voor die enkele keren dat er iets uitgevist werd. Bestelling was allemaal minder dan 150 euro.
Waarom kan het nu ineens vanaf 4 euro, of heb ik altijd teveel betaald?
tot 22 euro is 4 euro inklaren per mail of 7 euro bij postkantoor,boven de 22 euro betaal je gewoon 13 euro inklaringskosten,ik vraag me af hoe ze nou elk enveloppie willen gaan controleren
Klopt niet! Tot 150 euro is het 4 euro of 7 euro bij postkantoor.
Gelukkig een stuk voordeliger.
https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/
Zojuist een leuk gesprek gehad met Postnl.
De medewerker denkt wel dat al die kleine envelopjes van Aliexpress meteen al doorgestuurd gaan worden. Ook zal er nog steeds steeksproefgewijs gewerkt gaan worden. Anders is het onbegonnen werk zegt hij.
Hij zei ook dat Aliexpress van tevoren de BTW al gaat inhouden (IOSS) en dan heb je helemaal geen inklaringskosten.
Ik zie via de mobiel alleen de mogelijkheid om te reageren, maar dit is eigenlijk een los bericht.
Hoe gaat men ook met pakketjes die van AliExpress die voor 1 Juli zijn besteld, maar na 1 Juli worden geleverd (waarde onder ongeveer 16 euro)?
Is daar al BTW over betaald? Of kan ik dat gezeur mee krijgen? En als er nog BTW en inklaringskosten moeten worden betaald heb ik het dan goed begrepen dat ik hier het best de PostNL app voor kan gebruiken?
AartJan, waar haal je die € 5, 23 vandaan?
Dat is in Duitsland zo, ik neem aan dat dat in EU overal gelijk is?
ik kan dat ook nergens vinden op nederlandse info websites…
Inderdaad, dank, ik heb de tekst weer wat bijgewerkt
maar echt.. als ik een kabeltje koop voor een euro dan kost het gewoon meteen 5 euro???
Een kabeltje van een euro wordt straks 1,21 (want er komt btw bij) als de shop bij IOSS is aangesloten.
Als de shop NIET bij IOSS is aangesloten, en je pakketje eruit wordt gevist, dan komt er nog eens 4 euro bij aan douane-kosten. Plus de btw. Als je online betaalt dan, want anders is het 7 euro extra.
Dat staat hier, afhandelingskosten per pakket 4 euro. https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/?trc=k-em_p-f_u-txt_r-202161020210604+eDM+Inklaringskosten+VAT_l&uid=c16d9882a93afba761460a2d4023a200b3c0287829473b728fed7acd5fabd0e2%3ftrc%3dk-em_p-f_u-txt_r-202161020210604+eDM+Inklaringskosten+VAT_l&uid=c16d9882a93afba761460a2d4023a200b3c0287829473b728fed7acd5fabd0e2
Nog een punt wat erbij komt:
Ze mogen dit wel heel goed regelen, dat de extra kosten dus ruim van tevoren worden verrekend, anders moeten we steeds naar een afhaalpunt heen en weer voor 1 lullig pakketje. Verwacht niet van PostNL dat ze zich plotseling aan de regels gaan houden. Wanneer iemand niet thuis is, horen ze een briefje achter te laten dat er een tweede poging wordt gedaan. De reden dat dit briefje nooit verschijnt is om de onwil om de volgende dag poging twee te maken. Mogen we dan ook reiskostenvergoeding krijgen van PostNL?!
Ten eerste hebben we dan nog weer meer uitstoot en ten tweede wie rekent dan af met de onnodige reiskosten?!
Wat we straks nog meer gaan zien is die massale pakket verkoop: vooral pakketten uit Frankrijk, welk land anders XD, worden in grote zakken verkocht voor een klein bedrag.
Zulke landen vertikken het om pakketten retour te zenden, waar dit wel moet omdat de opdracht is gegeven, en verkopen het liever zelf voor een beetje.
PostNL is lang geleden al gestopt met de tweede bezorgpoging. Ieder pakket gaat bij “niet thuis” direct naar een afhaalpunt.
Ja en als je dan de pech hebt om in een rolstoel te zitten en woont in een dorp met 40.000 inwoners is er geen afhaalpunt, je moet naar Utrecht, dus of je bent afhankelijk van een ander, of je gaat met het alternatieve vervoer, dan ben je een uur of 4 kwijt of je neemt een rolstoel taxi en betaald een euro of 40. Dit is in het meest positieve geval, Van mijn laatste vijf zendingen heb ik er één ontvangen, de rest afgeschreven. Hartstikke bedankt Post.NL. Overigens geen enkele maal een verzoek gehad om inklaringskosten te betalen en het pakket bij online betaling dan thuis te laten bezorgen. Duidelijkheid bij Post.NL, net als de hulp van de klanten service: afwezig, terwijl ze nota bene toegeven minstens twee van de pakjes zelf kwijtgemaakt te hebben
Het lijkt steeds erger te worden. Ik kreeg na drie maanden toch nog onlangs een digitale bandenspanningsmeter (8 euro) in de brievenbus, die ik al lang had opgegeven. Volgens de trace and tracking link was het pakketje binnen twee weken in Nederland, en heeft dus blijkbaar twee en een halve maand bij Post NL gelegen.
Maar ik hoor steeds vaker over pakketjes die helemaal niet meer aankomen of na maanden. Ook lees je her en der verhalen over opkopers die allemaal zgn. “niet bestelbare” pakketjes van Ali bij Post NL opkopen. Lekker dan, gaat jouw bestelling voor een paar cent naar een opkoper toe! En wat ik de laatste tijd lees dat je gewoon nog steeds extra moet bijbetalen ondanks dat de BTW nu bij het afrekenen bij Ali gebeurt dan vrees ik het ergste. Ik heb hierdoor al een hele tijd niets meer besteld bij Ali.
Dus ik denk dat de regering/EU hun doel hiermee bereikt hebben, dat der minder mensen uit China bestellen! En zo te lezen heeft het bestellen bij een EU warehouse dus ook al geen zin meer dus kan ik mij die moeite ook besparen.. Jammer
Hallo Ruudje,
Nog een aanvulling op mijn vorige publikaatsel: op nog geen 5 meter van mijn brievenbus is een POST.NL afhaalpunt, maar daar kunnen mijn pakketjes niet naar toe en POST.NL zegt dat ze dat niet kunnen veranderen, ze bedoelen natuurlijk dat ze dat niet willen veranderen.
Maar waarom presteren de pakjesboeven zo ondermaats?
GELD !
POST.NL, DHL en consorten hebben er belang bij om pakjes NIET te bezorgen. De betaling is immers al binnen en als pakjes “kwijt” raken scheelt dat een hoop kosten, minder busjes, minder chauffeurs en minder kilometers en minder kosten betekent meer winst, aan klantenservice doen ze toch al niet want je krijgt altijd hetzelfde antwoord, wij doen niks voor u en u moet maar contact met de webshop opnemen.
De antwoorden van POST.NL en DHL zijn bijna letterlijk hetzelfde. Toeval?
Dat de pakketten met dikke winst worden verkocht door particulieren in Nederland, gebeurt niet alleen door particulieren.
Het is behoorlijk kortzichtig om niet te benoemen dat meer dan de helft wat we hier in de schappen vinden al uit China komt. Alleen is er in Nederland minstens 3x een rendering en winstmarge overheen gegaan. Dat is dus niet 63%, maar 3×21%, veel meer dus.
Hoewel dit niet een exacte berekening is, is het wel een voorbeeld van de werkelijkheid.
Wat ik hiermee wil zeggen is om niet met strenge ogen te kijken naar degene die 40cent winst heeft op dat 60cent kabeltje, maar de winkelieren die er 3,40 en meer winst op nemen.
Daarnaast stond ik een keer in de gamma voor een zaagblad voor de cirkelzaag. Zei de meneer dat die AliExpress bladen uitelkaar spatten bij hitte. Lekkere flauwekul natuurlijk, vooral gezien gamma eigen merk hetzelfde blad is maar de naam eraf gehaald en eigen erop gezet.
Laat hierbij ook duidelijk zijn dat sommige producten lang niet overal te krijgen zijn on Nederland. Zo bezit ik over een geheugenkaart van Sandisk met 400GB opslag. Ik moet anders minstens 25KM rijden voor 1 product.
Dus waar blijft mijn vrijstelling voor rendering over die producten.
Of Nederland wil gewoon meer uitstoot hebben.
Leuk en wel, om dan dus vanuit EU warenhuizen te bestellen, maar AliExpress zet dat niet altijd goed op het pakket.
Ik heb vaak genoeg pakket uit Polen of Spanje gehad waar afzender uit Shenzhen stond.
Dan moet de EU ook bereid zijn de ontvanger te geloven wanneer hij tegenbewijs levert.
Of AliExpress moet gewoon minder laks worden…
Op deze pagina lijkt niemand zich zorgen te maken over een van de ergste mensenrechten situaties wereldwijd: China.
Al meer dan 20 jaar 60.000 – 90.000 van de verschrikkelijkste moorden per jaar, de medische genocide cq orgaanroof. Een enorm Chinees staatsgedreven business. Onschuldige, gezonde, jonge mensen worden vermoord tbv transplantaties…
De Oeigoerse genocide: ca. 3 miljoen Oeigoeren in concentratiekampen, meer dan 9 miljoen opsluitingen tot dusver al sinds 2014.
Aan #BoycottChina lijkt hier niemand te denken want het schijnt nog niet doorgedrongen te zijn dat je met alles wat je koopt, ook hetgeen niet voortkomt uit slavenarbeid (geen garantie bij wat je ook bestelt in feite), dat je daarmee het meest moordende regime wereldwijd ondersteunt – dat ook nog eens probeert de wereld te veroveren. Kijk eens naar Azie en Afrika bv of let op Chinese beinvloeding hier. Blijkbaar denkt hier iedereen aan zichzelf en is alleen maar met koopjes bezig. Sparen is fijn maar moet het echt over de rug van mensenlevens?
Zo dichtbij als de volgende bestelling is de dramatische mensenrechtensituatie in China. Als je het verhaal van productie bij alle goederen kende, zou je misselijk worden bij het openen van het volgende pakketje, de kast, het bellen, luisteren naar muziek etc.
Ik zou me wensen dat u ook eens eraan denkt wat u allemaal steunt door in China te kopen en hoop u wilt zich afvragen, of u daar wel achter kunt staan.
Welkom op China Alarm om meer te leren over waarom er meer en meer mensen China boycotten, waarom je helemaal niets van katoen wereldwijd kunt kopen op dit moment, waarom er voor boycot van de Olympische Winterspelen wordt gevochten (“Genocide Games”: #NoBeijing2022), waarom sneakers van Nike, Adidas, Sketchers etc. niet hip zijn,…
Dank voor uw aandacht!
China Alarm
is te vinden op Twitter (@alarmchina), Instagram, Facebook en bereikbaar via http://www.chinaalarm.nl
Je hebt zeker gelijk!
Deze website is echter erg informatief en het zou goed zijn als er ook wat meer in duurzame richting gedacht wordt.
Als iets té goedkoop is, het gaat altijd ten koste van iets.
Klopt. En wat China betreft gaat het om dwangarbeid, genocide, mensenlevens. .. de praktijken vd Nazi erg dichtbij helaas. De situatie had al jaren gewijzigd gehoord want China kan niet v enorme voordelen v een ontwikkelingsland profiteren, tegelijkertijd milljarden uitlenen en daarmee vele landen onderdrukken en zo meteen wereldmacht zijn. Helaas heeft men vele fouten gemaakt.
Vergeet niet dat bijna alles wat je in Nederlandse shops koopt gewoon uit datzelfde China komt maar dan vijf keer over de kop. Tja, dan steek is die woekerwinsten liever in eigen zak.
Dat we vanaf 1 juli 21% BTW moeten betalen over alle aankopen uit China ok.
Maar nu komt het: als post-NL deze BTW moet gaan innen, moeten we dan ook de inklarings- kosten van 13 euro betalen? of moeten we de BTW aan de leverancier betalen?
Verder doe ik al jaren zaken met China en heb daar geen problemen mee, dispute en nog eens dispute, houd het goed in de gaten het lukt heel vaak om gewoon je geld terug te krijgen.
Over de kwaliteit kan zeggen: kijk eens naar wat er staat op onze ‘Europese’ producten……vaak iets van ‘made in China’ of een van die andere Aziatische landen, we betalen alleen maar heel veel extra als het voor een westers bedrijf is gemaakt. Het merkje wat er op zit kan mij gestolen worden, als het werkt dan werkt het.
Dat er door de overheid afspraken worden gemaakt met landen van waaruit veel producten aan Nederland worden geleverd begrijp ik. Ik ben zowel consument als ondernemer en heb hier gemengde gevoelens over maar begrijpen doe ik het wel.
Waar ik echter meer mee zit is de vraag of men partijen uit Azië (bijvoorbeeld AliExpress/AliBaba) een Nederlands BTW nummer gaat geven zodat ik, wanneer ik zakelijk inkoop, ook de aan mij in rekening gebrachte BTW (de voorheffing) kan verrekenen met mijn BTW afdracht op verkoop.
Vervolgens vraag ik mij af of er ook nog douane afhandeling plaatsvind want in dat geval zit PostNL er tussen die mijns inziens een majestueus bedrag in rekening brengt voor een hele eenvoudige administratieve afhandeling (als ik dat uurtarief bij mijn klanten in rekening breng kan ik morgen op zoek naar nieuw werk).
Los van de hoogte van dat bedrag is het om te huilen hoe je als ondernemer vervolgens de administratie en inklaring gepresenteerd krijgt: men bezorgt het pakket namelijk bij een afhaalpunt alwaar je een bonnetje krijgt welke “postzegels” beschrijft. Niets wat ook maar in de verte ruikt naar afdracht van invoerheffing of wat dan ook, dat ga ik dus van zijn leven niet als BTW op inkoop kunnen boeken, De belastinginspecteur die mijn boeken binnen 7 jaar komt controleren likt zijn lippen nu al af.
Sterker nog: buiten de EU hoef je uberhaupt geen btw te betalen. En voor je klanten buiten de EU hoef je ook geen btw te berekenen. Zo was dat altijd. Binnen de EU kon ook alles zonder BTW, als je zakelijk kocht of verkocht.
Dus hoe het precies gaat werken moeten we nog maar bezien…
Binnen de EU moet je voor particulieren gewoon hun lokale btw in rekening brengen (en afdragen, bijv via MOSS). Voor zakelijke afnemers wordt btw verlegd. Dat is in beide gevallen iets anders dan “zonder btw”.
11 januari wat besteld bij Ali en tot heden nog niet ontvangen
laatste meldingen zijn …
Zending ontvangen bij het PostNL Acceptatie Centrum
en als laatste
Consignment received at the PostNL Acceptance Centre dat was 2 Februari, en toen was het stil,
ik hoop dat mijn pakketje nog krijg? of hoe lang moet ik nog wachten
wie het weet mag het zeggen
Hoi was benieuwd of je pakketje gekregen hebt ik zit ook nog steeds te wachten terwijl dat pakketje volgens leverancier al in mrt geleverd is. Dpd,tnt, postkantoor nergens te vinden…dus bij wie moet ik nu zijn? Ik heb nog niet betaald maar klarna zit nu wel achter mij aan.
Tja… het is wel duidelijk dat de vertraging bottleneck zit bij de Nederlandse Douane..
Je ziet in de tracking de pakje aankomen in de land, en meestal pas 10 dagen – twee weken later krijgt PostNL de pakje om te leveren.
(Ik heb nog 18 pakjes in de pijplijn)
Maar het is alsnog sneller om je pakje 8000km ver uit China te krijgen als 400km afstand met UPS uit Engeland.. Dat kost net meer als een MAAND.. voor Brexit was het geen week.
Zorg dat je NOOIT via DHL bestelt als dat er bij staat. DHL klaart alles standaard in bij de douane. Dat doen ze omdat ze daar simpelweg goed aan verdienen. Want voor hun “service” van het inklaren en voorschieten van de invoerrechten of BTW moet flink betaald worden. Ik bestel dan ook alleen via gewoon Aliexpress Standard Shipping of Cainiao Super Economy. Op deze wijze heb ik regelmatig wat gekocht wat ruim boven de 23 euro kwam en werd gewoon doorgelaten. Maar grotere en zwaardere pakketten pakken ze er natuurlijk eerder tussenuit..
DHL heeft een betalingstermijn van 30 dagen bij de belastingdienst/douane dus DHL schiet helemaal niets voor. DHL berekent het echter wel alvast meteen aan je door, inderdaad. Onbegrijpelijk dat dit wettelijk in orde, is met alle consumentenbescherming die we in Nederland hebben.
Onbegrijpelijk dat een bedrijf een bedrag mag vragen voor werk dat ze leveren: namelijk de inklaring? Dat is krom. Het is eerder onbegrijpelijk dat ondernemers niet worden beschermd tegen concurrenten in China die geen belasting hoeven te betalen.. Een Nederlandse ondernemer koopt dus goederen in en betaalt belasting. Verkoopt het dan door en betaalt inkomstenbelasting. Terwijl een Chinese verkoper in China gewoon nul komma nul belasting kan betalen in Nederland en toch aan de Nederlander mag verkopen. En dan als consument je ook nog bestolen voelen als DHL een klein rekeningetje van 18 euro stuurt voor de inklaring.. Het moet niet gekker worden.
Ik wil jouw begrijpelijke reactie wel eens zien als je bij de kassa van de Action ook nog 18 Euro administratie- en verwerkingskosten moet betalen, want ja, een bedrijf moet wel geld kunnen verdienen.
Een Europese winkel kan ook gewoon alles zonder Btw verkopen buiten de EU. Dus dat is precies hetzelfde.
Ik begrijp dat de nieuwe regels voor de invoer van producten van buiten de EU een halfjaar zijn uitgesteld en dus toch niet op 1 januari 2021 zijn ingegaan maar vanaf 1 juli zullen gaan gelden: https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-publicaties/belastingnieuws/btw/startdatum-btw-pakket-e-commerce-1-juli-2021.html
Ik heb goede ervaringen met vooral Aliexpress. Maar iets terugsturen kan te duur zijn, vergeleken met de aanschafprijs. Zo heb ik recent spatborden gekocht voor bij de electrische vouwfiets Fiido D4S, maar de fiets bleek toch geleverd te worden met spatborden. Terugsturen mag (heb ik contact over gehad met de verkoper), maar kost evenveel als de aanschafprijs.
Mijn grootste probleem met Chinese producten direct uit China bestellen is dat ze niet hoeven te voldoen aan Europese regelgeving en veiligheidsnormen. Het is niet voor niets dat Chinezen hier hun melkpoeder kopen, die fabrieken in China vertrouwen ze niet meer.
Dingen die een baby in de mond moet kunnen doen zou ik dus lekker laten staan. Batterijen dicht op het lichaam, liever via een officiële importeur. Kan die er mooi gelazer mee krijgen als het mis gaat, en sta je als consument in je recht.
Hoewel er natuurlijk veel te veel verdiend wordt aan een westers logo en aan tussenhandel, betaal je voor een deel ook voor consumentenbescherming. Dat is gewoon goed geregeld in de EU, al kan het natuurlijk altijd beter.
En de vraag blijft natuurlijk, wat klopt er nou niet: de prijs die in China voor topkwaliteit wordt gerekend, of de prijs die in de EU voor topkwaliteit wordt gerekend? Kunnen de mensen die in China FiiO apparaten in elkaar draaien daarvan leven? En hoe verhoudt zich dat tot de Chinezen (Oeigoeren?) die dit doen voor Philips?
Lastige vraagstukken, maar zeker is, als er – net als bij Apple – onthullingen worden gedaan over slechte werkomstandigheden in Philipsfabrieken dan is er een groot schandaal. Bij KZ ga je daar nooit meer over horen…
Na het lezen van de reviews hier en elders, wil ik stiekem wel gewoon KZ proberen voor een setje nieuwe in-ear hoofdtelefoons. Maar voor die Bluetooth clip of DAC ga ik denk ik voor niet Aliexpress.
ik bestel al jaren bij Aliexpress en meestal gaat het wel goed . alleen dit jaar wil het niet zo lukken en heb ik al meerdere keren een dispuut aan moeten vragen omdat mijn pakketjes niet zijn aangekomen! maar altijd nog mijn geld terug gekregen soms niet het bedrag wat ik had betaald meer bv 20 cent minder ,maar dat vind ik geen punt het meeste heb je dan wel terug . dus blijf ik gewoon zoeken naar iets leuks wat bij Alie tot nu toe altijd is gelukt
Hallo ik heb in China een pakket besteld etiket aangemaakt op 20 juni bij ups volgens mijn verzender zit het nu bij douane van 15 juli kan iemand mij zeggen of dit normaal is dat dit zo lang duurt
Als het bij de douane ligt kan het inderdaad erg lang duren zeker nu met de enorme pakketjes-drukte
Waarom kan ik niets terugvinden van status van mijn pakket wat er al gebeurd is en kan ik bij de douane contact opnemen
heb je douane telefoon nummer a.u.b
Dag Aartjan
Chinezen zijn ook slimmeriken.
De Ibasso DC02 van 51,50 euro gekocht.
En wat staat er op de verpakking over de waarde van de inhoud!
Yep 10 usd dus ver beneden de tax. max. van 23 euro.
Dit is dus de praktijk, nooit meer wakker liggen dat je moet bij betalen.
Tuurlijk is het ook een heel klein pakketje met een fiets word dat anders.
Overigens klinkt het ding natuurlijk perfect.
Groet Paul en bedankt.
Mijn pakketje is er nu dus wél uitgepikt! Let wel ik heb 22,15 euro betaald…. In de Postnl app staat dat er eerst aangifte gedaan moet worden. Brief met formulier afwachten en zodra dat verwerkt is wordt mijn pakketje binnen 4 werkdagen alsnog verstuurd. Eerst stond de verwachting dat hij vandaag geleverd zou worden, vanochtend was dat verplaatst naar morgen en nu dus de melding van douane. Echt balen. Zoveel mensen met duurdere spullen hebben nooit problemen. Ik bestel een airfryer accessoireset en word er uitgepikt. En ik wacht al vanaf oktober. De vorige werd niet eens verzonden vanuit China, na lang wachten dispuut aangemaakt en geld terug gekregen. Op zoek gegaan naar een ander die wel snel kon leveren nav recensies, krijgen we dit…. Zucht…
Hallo Anja, ik heb ook een airfryer accessoire set besteld en maak nu ook hetzelfde mee. Ik heb € 20,40 moeten betalen aan Ali en moest ook een inklaringsbewijs via post.nl invullen. Jij wacht dus al vanaf oktober vorig jaar. Ik heb vorige week de gegevens moeten invullen en foto’s moeten sturen van de rekening.
Dat gaat dus nog een tijd duren neem ik aan…
Wat een fijne site is dit, dank je wel voor alle reviews etc.
Heb zelf mijn handen al wel eens gebrand aan heel goedkoop Chinees spul, maar er zitten ook pareltjes tussen. En dankzij dit soort sites zijn die nu nog makkelijker te vinden.
Goed om te weten van de BTW-grens. Kan (bij gratis verzending) dus beter 5x een los product bestellen dan alles in 1 koop.
Volgens de belastingdienst kun je invoeren tot EN met €22. Dus tot 23 euro’s
DANK!
Ik bestel al jaren veel in China. Je krijgt waar je voor betaald, gerelateerd aan de economie waar het vandaan komt. Goedkope meuk uit China wordt hier ook verkocht, op braderieën en bij de Action in de impulsbakken, tegen dezelfde prijs als waar je in China goede spullen voor haalt. Overigens wordt de meeste meuk niet meer in China gemaakt maar in Vietnam of Cambodja, ze hebben hun eigen lage lonen landen gevonden, want Chinezen zijn allang geen arme sloebers meer.
Leuk artikel en oh, oh, wat een waarheid! Ik koop ook zo af en toe van Chinese webshops en vind het altijd een genot er te winkelen. Heerlijk rondneuzen tussen duizenden artikelen. Ok, vaak is de kwaliteit ver te zoeken, je moet echt goed kijken, opletten en op onderzoek uitgaan. Vooral bijvoorbeeld bij LED-lampjes. Neem bijvoorbeeld W5W LED vervanger voor de auto. De meeste zijn brol die snel kapot gaan. Geef je een paar euro meer uit dan springt de kwaliteit omhoog. Ook is er veel prijsverschil tussen hetzelfde artikel met een net iets andere opdruk. Dat zie je bijvoorbeeld veel bij LED-zaklampen. Echter voor nog geen tientje heb je al een prima superheldere LED-zaklamp die meer licht geeft dan een Maglite die tien keer zo veel kost. En zo gaat het met veel artikelen. Zo ook door AartJan aangehaalde oordopjes.
Dankzij dit blog heb ik bijvoorbeeld de Zircon in-ears gekocht. W.e.r.k.e.l.i.j.k.w.a.a.r fantastische dopjes met een geluid om U tegen te zeggen en het kost echt geen drol! Ik heb hier tien keer duurdere oordopjes liggen die minder mooi klinken en een kabel hebben zo stug als staaldraad. Je vraagt je echt soms af hoe die Chinezen het voor dat geld überhaupt kunnen máken!
Maar niet alles is pais en vree bij Chinese webshops. Er zijn dingen die je moet mijden want de kans dat je een nepprodukt (niet persee namaak) koop die véél minder presteert is groot. Een goed voorbeeld hiervan zijn de bekende 18650 batterijen. Dit is een formaat wat in de hele wereld ondertussen aardig standaard aan het worden is, maar in ons land nog niet echt van de grond wil komen. 18650 cellen zijn 3.7v Li-Ion cellen die vaak in LED-zaklampen worden gebruikt. Ook worden deze cellen gebruikt om Li-Ion accupacks mee samen te stellen voor bijvoorbeeld elektrische fietsen, scooters en zelfs auto’s. Als je op een Chinese website een 18650 cel ziet staan met een capaciteit van 5000 mAh dan is dat gewoon hardstikke nep. De werkelijke capaciteit komt dan meestal nog niet in de buurt van de 1000 mAh. Het hoogste wat momenteel haalbaar is is zo’n 4000 mAh en deze capaciteit wordt dsn alleen gehaald door bekende merken als Panasonic, Samsung, LG, Sony, e.d. Vermijd in ieder geval merknamen die eindigen op “Fire” zoals TrustFire of UltraFire. Dit zijn allemaal nep batterijen met een fractie van de capaciteit die op de behuizing staat.
Laat vooral je gezonde verstand spreken en dan is het best leuk shoppen bij de Chinezen!
Leuk, informatief. Ik heb altijd alles uit China zonder extra kosten binnengekregen, totdat ik drie KZ-oortelefoontjes tegelijk bestelde (2x € 17 en 1x € 29) en via DHL liet komen. Toen most ik zo’n € 50 bijbetalen. Accu’s uit China kunnen lang duren omdat die niet meer met de luchtpost mee mogen. Nog nooit iets niet ontvangen. Wel één keer micro SD-kaartjes ontvangen die duidelijk defect waren. Zogenaamd 32GB maar na meer dan 8GB erop te zetten werkten ze niet meer. Geld zonder problemen terugontvangen, zonder retour zenden van de goederen. Een defect hoofdtelefoonversterkertje kon ik naar Engeland zenden en ik kreeg er een nieuwe voor terug die het prima doet. Dus 100% tevreden over die Chinezen.