HD Audio test: 24-bit FLAC, Vinyl, MP3

HD Audio

– Update mei 2017 – Je hoort tegenwoordig steeds vaker over audio in superhoge kwaliteit, HD Audio. Jaren geleden had je de SACD, de Super Audio CD, die toen totaal mislukte omdat de schijfjes absurd duur waren. Greed does not pay. Productiekosten zijn vergelijkbaar met CD, dus waarom moet het dan zo duur zijn? Anyway, 24 bits en vinyl zijn nu weer helemaal hip, dus ik besloot het allemaal weer eens te gaan testen.

Wat is hoge kwaliteit HD Audio?

Geluid is een vloeiende golf. De groef in een vinyl LP is exact zo’n golf, als je het onder een vergrootglas zou bekijken. Om die golf digitaal na te bootsen heb je een y-as en een x-as nodig, verdeeld in kleine blokje. Hoe kleiner deze blokjes, hoe beter het klinkt.

De y-as wordt vaak bit depth genoemd, of sample size. CD is 16 bit, de y-as is dan verdeeld in 64.000 blokjes. Bij 24 bit zijn dat 16 miljoen blokjes!

De x-as is de sample rate, of het aantal metingen per sec. Bij CD is dat 44 kHz (44.000 x per seconde). Bij HD is dat vaak 96 tot 192 kHz.

HD audio 24 bit
Hier is het wel erg schematisch getekend. In werkelijkheid zijn de 24-bit-blokjes 500x kleiner dan de 16-bit-blokjes!

MP3 kan allerlei kwaliteiten bevatten, maar is meestal 16 bits / 44 kHz – net als CD. Dat kost 1440 kbs (1,44 Mb per seconde) aan data, op een CD. Maar bij een MP3 (of OGG of AAC) wordt de muziek gecomprimeerd, bijv. tot 256 kbs. Tijdens het afspelen wordt dat weer uitgepakt tot 1440 kbs, met een heel klein beetje verlies.

Het verschil is best moeilijk te horen. Doe deze test: MP3 of WAV  maar eens, of deze test: 128 of 320 kbs MP3! Of doe deze luistertest

Zelf vind ik MP3 vanaf 256 kbs vrijwel net zo goed klinken als CD (1,44 Mbs), alleen in het hoog hoor je nog een klein beetje verschil. HD is wel 3 tot 6 Mbs. Hoorbaar slechte MP3-tjes zijn 128kbs of lager. Daar zit te weinig informatie per seconde in. Maar een goede 256kbs MP3 kan vaak beter klinken dan een CD, als de MP3 van een betere remaster is. Vandaar dat Spotify vaak heel goed klinkt (de betaalde versie dan, in hoge kwaliteit) omdat zij vaak de beste of meest recente remasters gebruiken. Alhoewel die soms weer last hebben van teveel Loudness, zie verderop.

Deze kwaliteitsverschillen zijn eigenlijk op elke audio-set wel te horen, je hebt daar geen topset voor nodig. Het helpt natuurlijk wel om het op B&W 802’s of op goede electrostaten te horen. Ook een top-versterker scheelt enorm.

Vinyl klinkt weer beter dan CD, dat kun je vergelijken met 24-bits HD audio. Ik denk dat daarom 24-bits HD audio zo in opkomst is, want je wil dat het net zo goed klinkt als je oude plaatjes vroeger, op vinyl. Alhoewel vinyl wel veel nadelen heeft:

  • Vinyl slijt snel
  • 33 toeren is te weinig
  • Draaitafel en element zijn erg prijzig
  • Er zijn grote verschillen in persing
  • Er zitten altijd ruis en tikken op
  • Vinyl heeft minder bereik
  • Er zitten rafelrandjes in het hoog
  • Mastering voor vinyl is soms nogal afwijkend om de beperkingen van vinyl te compenseren
  • Om van gebruiksgemak nog maar te zwijgen

Digitaal heb je al die nadelen niet. Behalve dan dat tegenwoordig de mastering teveel loudness heeft. Op vinyl is dat fysiek niet mogelijk, dus daar kan het veel beter klinken, omdat de mastering daar niet zo opgepompt is. Vergelijk op deze site je favoriete plaat maar eens: de vinyl-versie staat in het groen, de CD in het rood. Wedden? En helaas staat de 24-bit versie ook soms in het rood… Vinyl is dan dus de enige goed klinkende versie!

Soms heet HD ook wel SACD, maar vaker heet het 24 bit FLAC – de standaard voor “downloaders”. FLAC staat voor lossless compressie: zonder enig verlies gecomprimeerd. Digitaal moet je wel eerst maar eens een goede versie zien te vinden.  Soms zijn 24 bits files direct van vinyl opgenomen. Dat is wel mooier dan CD, maar niet zo mooi als echte originele 24 bit. En die zijn nog steeds nauwelijks te krijgen. Upsamplen kan ook nog: 16 bits upscalen naar 24 bit. Maar dat is in mijn oren zinloos, want informatie die er niet is kun je er ook niet bijverzinnen. Net als bij foto’s in lage resolutie: die krijg je nooit meer echt goed, wat voor truukjes je ook uithaalt. Ook andere enhancers, zoals deze Aftermaster Pro zijn onzin. Dat ding maakt het geluid alleen maar harder, met een compressor.

Je kan ook een audiofiele player gebruiken (zoals Audirvana) maar dat heeft in mijn oren weinig zin. Het digitale signaal wordt door elke player op dezelfde manier doorgesluisd. Daar is het tenslotte digitaal voor! Zie ook dit overtuigende artikel. Het enige wat (enorm) verschil kan maken zijn de DAC, de versterker en de speakers. En de audio-bestanden zelf natuurlijk.

Waar haal je 24 bit HD Audio files?

Je kon ze in diverse winkels online kopen. Ik heb bij een stuk of tien winkels geprobeerd HD Audio testfiles te downloaden, wat overal mislukte. Je krijgt vaak vreemde bestandsformaten die je omslachtig moet downloaden. Wat ook fout gaat is de prijs: het is veel te duur in verhouding met gewone audio. Hopen dat Apple dit beter aan gaat pakken, als zij mogelijk in de toekomst met HD Audio komen.

Okee, kopen is dus vrijwel onmogelijk, dus dan maar weer via de usual suspects: torrentsites of nieuwsgroepen. Daar zoek je dan op 24 FLAC of SACD en dan vind je van alles.

UPDATE: Qobuz heeft inmiddels  24-bit muziek, zowel streaming als download. Het is daarmee voor zover ik weet de enige goede betaalde oplossing voor HD Audio.

Het gerucht ging dat Apple Music ook met HD Audio zou komen in 2017.

Hoe speel je 24-bit FLAC files af?

Kan niet direct in iTunes, wel met VLC, de onovertroffen open source alleskunner, of met andere audiofiele players zoals Audirvana. Maar: je kan FLAC zonder verlies simpel converteren naar Apple Lossless (m4a) met het programma XLD – en dan kan je het wel gewoon in iTunes afspelen. Converteren gaat razendsnel en zonder verlies. Alleen de “container” is anders, de echte bits worden niet veranderd.

HD Audio

Screenshot-2014-02-05-14.28.49Op een Mac moet je eventueel de Audio Uit aanpassen, via de Audio/MIDI configuratie (tik ⌘-Spatie en dan midi): zet daar de Audio Uit op 24 bits / 96.000 Herz. Maar meestal gaat dit vanzelf als je bij de audio-uitvoer je externe DAC kiest. Externe WAT?

Een externe DAC met 24 bit

Om 24-bit audio vanaf je computer af te spelen heb je een externe DAC nodig: een Digitaal-naar-Analoog-Converter. Kost ongeveer 200 a 300 euro. De DAC in je computer zelf (de audiokaart) doet dat ook maar dat is vaak maar een goedkoop middelmatig ding. Met zo’n externe DAC klinkt alle muziek uit je computer veel beter, ook je MP3’s. In dure moderne digitale versterkers zit zo’n DAC al ingebouwd, dus dan heb zo’n externe DAC niet nodig.

Twee tips zijn de  Firestone Spitfire HD en de Cambridge Audio Dac Magic 100. Een digitale ingang zit daar ook op (SPDIF en/of TOSLINK), en dat is erg handig. Dan kan je een draadloos signaal ontvangen uit een een Airport Express of een merkloze Airplay-ontvanger (22,-). Of uit een oude Apple TV – de nieuwe Apple TV heeft geen audio uit meer. Of uit een Media Player (ofwel mediacenter), zolang daar maar digitale audio uit op zit (SPDIF of Toslink). Die dan verbonden wordt met de hoge kwaliteit DAC. Daar komt dan de audio uit, via tulp of mini-jack. Een DAC kan ook goedkoop, zoals de Feixiang DAC-X6 voor 50,- maar die heb ik zelf nog niet getest.

De computer zendt het signaal digitaal via wifi door, de ontvanger sluist dit door naar de DAC, en de DAC maakt er dan een analoog audiosignaal van. Perfect! Zie ook dit artikel over Airplay. Airplay kan alleen geen 24 bit / 96k HD helaas, maar maakt er 16 bit van (CD-kwaliteit). Dus als je de echte 24-bit HD kwaliteit wil moet je de DAC met een USB- kabeltje direct aan je computer hangen. Een oud laptopje kan je zo als audio systeem in gebruik nemen, en naast je versterker zetten (of gebruik zo’n goedkope standalone mediaspeler van 2 of 3 tientjes!). Veel goedkoper dan High End Audio Spul. En je kan dat allemaal simpel draadloos bedienen met de Remote App op je iPhones / iPads, of in het geval van die mediaspeler ook met een gewone afstandsbediening.

24-bit draadloos kan sinds december 2015 wel met de Google Chromecast Audio, zie verderop.

cambridgedacmagic100bl[1] dacmagic_100_v2-tech-spec-black_back

spitfirehdfrontSpitfire-Rear

DacMagic XS van Cambridge Audio, voor hoofdtelefoon

Allemaal mooi, maar zo’n DAC heeft vaak geen hoofdtelefoon-uitgang. Ik heb daarom ook een DacMagic XS van Cambridge Audio, specifiek voor de hoofdtelefoon. Zo klein als een gummetje, met een handig kort USB-kabeltje en een mini-jack-uitgang. Plug-and-play, voeding via USB, waanzinnig goed geluid, volume-knoppen erop. Wat een wereld-ding. Voor de geboden kwaliteit ook niet eens zo duur: 120,-.

06806934-photo-cambridge-audio-dacmagic-xs
HD Audio DAC van DACMagic – supercompact en betaalbaar, met mini-jack audio uit

DAC voor DJ’s en muzikanten

Speciaal voor DJ’s en muzikanten is er deze Focusrite Scarlett van 130,-. Want daar zit als output gebalanceerde jack op (in plaats van huiskamer-tulp), en als input USB en 2x jack / XLR (bijvoorbeeld voor gitaren en microfoons). Bovendien zit er ook nog een hoofdtelefoonaansluiting op met eigen volume, heb je geen adapter nodig, zit er ook fantoomvoeding op, kun je schakelen tussen line/instr en zit er een master volume en een gain per input op. Geen wonder dat ding een enorme hit is op dit moment. Echt een handig ding, en ook nog met hoge geluidskwaliteit 24bit / 192 kHz. Dus je kan ‘m ook in de huiskamer gebruiken als 24 bits DAC.

De hoogste audio-kwaliteit uit iPhone of iPad

Uit een Lightning-poort kan je digitale audio halen via een Lighting USB adapter. Kan ook goedkoop op AliExpress voor 4,-! Werkt perfect. Het snoertje gaat in je iPhone, dan via USB naar je externe audiokaart (DAC), en die gaat naar de stereo. Topkwaliteit HiFi uit je iPhone /iPad! Veel beter dan de mini-jack op de iPhone (of de audio-uitgang uit het lightning-naar-mini-jack-verloopsnoertje).

Bluetooth in 24 bit HD Apt-X

Met de Bluewave GET kun je je favoriete hoofdtelefoon draadloos maken, met behoud van de hoogste kwaliteit. Het ding is alvast voorbereid op Bluetooth 24 bit HD, wat eraan zit te komen, ergens in 2017.

En de Google Chromecast Audio dan? Is toch ook 24 bit?

Sinds november 2015 is er ook een alternatief voor Airplay, namelijk de Google Chromecast Audio (35,-). Die kan zelfs 24 bit audio draadloos. Let op de toevoeging Audio: de gewone Google Chromecast is voor TV bedoeld en heeft geen HD geluid, dus die moet je voor superhoge audiokwaliteit niet nemen. Bij de Google Chromecast AUDIO is de analoge uitgang tegelijk ook digitaal, mits je een optische TOSlink-kabel gebruikt (niet meegeleverd, dus die moet je los kopen). De interne DAC van de Google Chromecast Audio is gewoontjes, maar met een digitale TOSlink-kabel heb je de maximale geluidskwaliteit, via het top-geluid van je eigen externe DAC of digitale versterker. De Chromecast Audio is de enige manier om 24-bits audio draadloos door te zenden. En ook nog eens supergoedkoop. Maar er zijn wel wat nadelen aan die Chromecast, die je overigens wel kan oplossen:

  • Kan geen iTunes of Apple Music streamen vanaf IOS (kan wel via Airfoil)
  • Third-party apps nodig (zoals Airfoil) om audio te streamen vanaf een computer
  • Multiroom nog niet beschikbaar (kan wel via Airfoil)
  • Ondersteunt geen AIFF, maar dat is simpel te converteren naar o.a. FLAC met XLD of andere software

google chromecast audio

Klinkt HD Audio echt beter?

Jazeker. Mooier dan CD en zelfs mooier dan vinyl, want zonder alle nadelen van vinyl. Het geluid is net als vinyl prachtig, ronder en aangenamer, fluweliger en vetter, met zijdezacht hoog, je kan er langer naar luisteren, je kan ‘m harder zetten, het is als een warm bad, een weldadig genot. Alhoewel het toch maar een subtiel verschil is. Het lijkt op ouderwets analoog, zonder de nadelen daarvan.

Op een hoofdtelefoon hoor ik het verschil trouwens totaal niet, en ik heb best een goed en duur ding: een Sennheiser HD 850 (met een DacMagix XS). Geen verschil, zelfs niet tussen 24 bit en een MP3-tje van 320k.

En het is moeilijk om goede 24 bits files te vinden. Alle digitale opnamen vanaf ongeveer 1984 tot en met 1998 waren allemaal in 16 bit, en klinken dus op 24 bit net zo belabberd, dus daar heeft het totaal geen zin om die in 24 bit te zoeken, de CD is dan gewoon het origineel. Pas vanaf 1998 bestond er 24 bits. Oudere analoge opnamen van tot en met mid jaren 80 kunnen ongelofelijk mooi zijn, maar zijn soms lelijk of te hard geremasterd, of juist te zacht (dan verlies je veel bits en wordt 24 ook gewoon weer 16 bits). Als je eenmaal goede files heb gevonden klinkt het wel fantastisch. Bijvoorbeeld recente 24 bits remasters van Grateful Dead, Rush, Beatles, Santana, Billy Joel, Daft Punk, Ahmad Jamal, Zappa, Hendrix, Faithless, Deadmau5,  Tool, David Gilmour, Herbie Hancock – daar heb ik allemaal prachtige dingen van gevonden.

De 16 bits-CD-ellende heeft dus ongeveer geduurd van 1984 tot 1998, die muziek uit dat tijdperk krijg je never nooit meer goed, tenzij het toevallig analoog was opgenomen. Zelfs de allerduurste state-of-the-art, zoals sommige Prince-platen, Empire van Queensrÿche, Tutu van Miles Davis of 90125 van Yes: krijg je nooit meer goed. En nieuwere muziek heeft vaak weer te lijden onder de Loudness War. Dus die krijg je ook nooit meer goed, zelfs niet als het 24 bits is.

Prince ja! Waarom geen remasters?

Even een krachtig citaat, hoor je het ook eens van een ander: “Prince’s catalog has languished, with everything before 1990’s Graffiti Bridge suffering from a fatal thinness, especially the earliest, wildest records…  all faint and flattened…

Maar je kan die Prince-platen gewoon zelf remasteren, zie mijn blog daarover!

HD Audio Testfiles en oordeel

Miles Davis – Kind of blue – Veel mooier zo op vinyl dan de meest recente digitale remasters. Oude platen klinken klinken dus mooier  dan CD’s. En 24-bits FLAC files die direct van vinyl zijn opgenomen, klinken soms zelfs mooier dan recente remasters.
Daft Punk – Random Access Memories: klinkt op 24-bits schitterend. Niet normaal!
Beatles Orange album – mooi voorbeeld: klinkt waanzinnig! Er zaten ook MP3-tjes bij, en die klinken ook al extreem goed. Een bewijs dus dat MP3’s van goede masters beter zijn dan CD’s van mindere masters.
Billy Joel – The stranger. Klinkt exact als de LP vroeger. Veel mooier dan de CD. Niet gek, want het is ook direct van oud vinyl opgenomen. Je kan vaak 24 bit FLAC files vinden die direct van vinyl zijn opgenomen.
Muse – alles van Muse klinkt veel mooier op 24 bit. Het is zelfs zo erg, dat ik alleen fan van 24 bit Muse ben; 16 bit Muse trek ik niet.
George Duke – Dreamweaver. Dit is state-of-the-art audio. In de modernste, hoogste kwaliteit. Maar ik hoor nauwelijks verschil tussen de 320 MP3 en de 24-bit FLAC, beide van dezelfde master. Het lijkt er dus op dat ik gewoon het typische warme vinyl-geluid prefereer. Dat is toch wel weer gek.
Miles Davis – Tutu / Amandla. Dit is uit het tijdperk 16 bits, van voor 1998, dus die krijg je nooit meer goed. Vermoeiend geluid. Eeuwig zonde. Wel waanzinnig goeie muziek, dat wel.

Eindoordeel

Het blijkt dus dat we (of ik, het kan ook aan mij liggen) van het typische geluid van vinyl houden. Kan je dan dat typische vinyl-karakter niet gewoon als filter toepassen op al je audio? Ja, daar is een App voor: Airvinyl. Die laat al je mp3’s klinken alsof het vinyl is. Ik heb het op mijn iPad gezet en het klinkt inderdaad best wel goed. Behalve dat Loudness probleem bij moderne muziek, dat is onmogelijk om zo op te lossen. En jammer dat het alleen vanaf iPad / iPhone werkt, want dezelfde App in de AppStore, Airstreem genaamd, is niet beschikbaar of geeft een foutmelding. Lekker dan.

Als er uitgebreid getest wordt blijkt er overigens niemand het verschil te kunnen horen tussen 16 bit en 24 bit. Zelfs tussen 8bit en 16bit is het moeilijk: doe deze test maar eens. Hier een test tussen 16 bit en 24 bit.

UPDATE oktober 2015: Na weer wat nieuwe en betere apparatuur heb ik weer eens een paar weken alles opnieuw getest. 24 Bits digitaal vind ik nu toch echt mooier dan 24 bits vinyl, door al die nadelen van vinyl die ik bovenaan heb genoemd. Dus dat Vinyl-filter hoeft voor mij ook niet meer.

Het perfecte audio-recept voor De Toekomst

Mij lijkt dit het beste recept: 24 bit 96 kHz HD audio, maar wel met compressie (AAC of FLAC) en met een goede Dynamic Range. Nog nooit eerder gedaan! Gaat Apple het zo aanpakken…?

Nou ja, ze zullen uiteindelijk wel voor ALAC kiezen (dat is de FLAC van Apple), want dat is zonder verlies. Dat eisen de puristen. Die 24-bit-HD-bestanden zijn dan ook maar ietsje groter dan 16 bit CD.

De Loudness War in de mastering-fase moet wel aangepakt worden, want anders heeft het allemaal geen zin, en klinkt het op 24 bit ook slecht.

Dolby Headphone masters

Grappig zijn ook de Dolby Headphone masters. Die klinken inderdaad op een hoofdtelefoon ongelofelijk mooi, omdat er een omgeving gemaakt wordt, waardoor het net lijkt alsof het buiten je hoofdtelefoon klinkt, in een echte ruimte. Verbluffend. Maar op speakers klinkt zo’n mix waardeloos.

De PONO player van Neil Young

De PONO-player leek aanvankelijk een groot succes te gaan worden op Kickstarter. Het is een soort iPod maar dan met HD audio. Op een iPod kan je trouwens wel hoge kwaliteit afspelen, in het Apple Lossless formaat ALAC. Alhoewel de iPod tot 16 bit gaat, CD-kwaliteit dus, en niet tot 24-bit HD.

Maar de kwaliteit van de hoofdtelefoonuitgang op de Pono player lijkt mij niet te vergelijken met een externe DAC van topkwaliteit, dus zolang je die hoofdtelefoon-uitgang gebruikt kom je denk ik niet boven CD-kwaliteit uit. In mijn ogen/oren is die hele PONO totale onzin dus.

Loudness war en mastering

In de Volkskrant van 13 juni 2015 stond een artikel over geluidskwaliteit. Het deskundige panel bevestigt dat vinyl en 24-bits HD audio veel mooier klinken. Ook gaat het over de loudness war: alles moet tegenwoordig zo hard mogelijk klinken, wat lelijk en vermoeiend voor je oren is. Er wordt gesteld dat niet alleen moderne muziek, maar ook oude muziek lijdt onder nieuwe remastering. Dat vind ik ook, maar niet altijd: vooral bij MP3 win je veel aan kwaliteit als het signaal niet te zacht is.

Bijvoorbeeld oude remasters van Toto: die zijn veel te zacht, zo’n laag volume kan alleen werken op 24-bit of vinyl, niet op MP3. Die paar bitjes die je maar hebt moet je wel vullen, als je dat niet doet, gebruik je voor 95% van de track virtueel maar 4 bitjes, die volle 16 gebruik je alleen voor die paar harde klappen in het nummer.

Nieuwe remasters klinken dan soms veel beter. Het signaal moet hard uitgestuurd worden, maar zonder oversturing of clipping, en zonder hoorbare compressors en limiters. Neem het Beatles Orange album of Daft Punk. Klinkt allemaal schitterend, op 24 bit FLAC, en zelfs als MP3. Mede omdat dat het signaal vol uitgestuurd is, maar zonder hoorbare compressie of limiting – en dan blijft het zelfs als MP3 bloedjemooi.

Zie ook de cursus “Geluid voor AV” op rocweb.nl/geluid en de vergelijking tussen Spotify en Apple Music

6 Reacties

  1. wow man, jij bent to the point, geweldig!!! wat een gelul bestaat er verder in de ruimte van die hifi freaks he

    ik speel ook met een dac musical fidellity ben ook bezig met vergelijken van spotify met tidal, spotify ietsje rommeliger en minder exact dan tidal, tidal ietsje scherper wel maar echter dus.
    wil ook die 24 bits gaan downloaden en afspelen via usb vanaf lap top, speel nu spotify ook zo en nu tidal 20 euries ook aan t proberen

    wat hebben ze er in die muziekbussiness een zooitje van gemaakt he, onvergeeflijk eigenlijk, dat verhaal van 1984 tot 1998 is echt zo, vindt ik ook, is onherstelbaar gewoon, ik wou dat alles zo klonk als die oude maxi 12 inch 45 toeren singles van begin tachtiger jaren, vind jij ook weet ik zeker!
    heb me eigen speakers gebouwd met 2 25 inch woofers een mid en een goeie tweeter, van alles geprobeerd maar dat klink gewoon het best (voor mij dan) wel goeie versterker maar gewoon analoog ding van Yamaha, kan die dac met rood en wit kabeltje gewoon in op cd direct weet je wel..

    hoor wel duidelijk verbetering laatste jaren met de goed opgenomen akoestische popmuziek gelukkig maar ben al 53 dus oren worden al ietsje minder maar zijn nog zeer ok, hou van zoveel muziek man maar als er een zeer goede opname bij zit gaat ie ff hard en dan echt adrenaline dat ken je wel….

    ik moest gewoon reageren omdat je zoveel onzin weglaat geweldig gewoon!!

    ik groet je!,
    andre wols uit poortugaal onder rotterdam

  2. Hee Aart Jan, goed stuk ! Sinds ik hier een BlueSound Node 2 heb staan luister ik ook steeds vaker naar 24-96. Makkelijk te vinden iig. Ik zou niet meer terug willen, zeker niet naar Vinyl. Realiseerde me nooit zo dat heel veel van die jaren 80 opnames onherstelbaar lelijk zijn. Jammer, want muzikaal veel mooie dingen.
    Als je dan recente opnames hoort in HD ( voor mij heel veel pop/indie, Jazz en moderne klassieke muziek ) dan gaat er wel een wereld open ! Dit was trouwens ook een interessant stuk : http://www.laweekly.com/music/why-cds-may-actually-sound-better-than-vinyl-5352162
    Groet Jeroen

  3. Allemaal goed en wel, maar die Hi Res is en blijft een zootje en je hebt er een computer voor nodig en echt goedkoop kan men het ook niet noemen en fysiek heeft men niets in handen. Ook blijft de onzekerheid of men nu wel “echte” Hi Res download (koopt).
    Ook zien de meeste consumenten door het bos de bomen niet meer.
    SACD (op schijf) leek me de beste oplossing voor de verbetering van CD,
    waarom ze zo’n schijfje niet konden of wilden aanbieden aan € 20 (CD prijs)
    heeft de boel om zeep geholpen.

    Toch nog even dit :
    De gewone CD is en blijft steengoed.
    Helaas wordt er in uw artikel niet over gesproken dat die gewone CD
    op een “deftige” CD speler (of DAC) in feite nauwelijks verbetering nodig heeft.
    Hier komt meer bij kijken dan bits en sampling om de uiteindelijke klankkwaliteit te bepalen.

    Wat vinyl betreft : zin en onzin!
    Oude (analoge) opnames op vinyl gezet klinken inderdaad beter dan de her uitbrenging ervan op CD. Nieuw uitgebrachte nummers kopen op vinyl is onzin,
    want deze werden digitaal opgenomen en je moet er al de nadelen van vinyl bijnemen.

    Moest men heden ten dage een nieuwe opname maken :
    – Analoog en men zet deze op vinyl
    – Analoog en men zet deze op CD
    – Digitaal en men zet deze op vinyl
    – Digitaal en men zet deze op CD
    Het beste ? Gebruik uw verstand :)

    Gino
    http://www.audiohouse.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *